شهر زیست‌محیطی در شانگهای با 50هزار نفر جمعیت
نیلوفر قدیری
چین در حال ساخت اولین شهر محیط‌زیستی با ۵۰هزار نفر جمعیت است. این شهر در جزیره‌ای بزرگ در دلتای یانگ‌تسه ساخته می‌شود.

نمایی از شهر یانگ‌تسه در چین
جزیره چونگ مین در طول دلتای یانگ‌تسه و در نزدیکی شهر شانگهای مرکز فعالیت‌های بین‌المللی و جهانی چین ساخته می‌شود. در این جزیره کانال‌ها و مزارع کشاورزی زیادی وجود دارد و هنوز کشاورزان چینی مزارع خود را در این منطقه ترک نکرده‌اند. این جزیره از نظر وسعت به اندازه منهتن در نیویورک است و مرداب‌های‌ آن یکی از بزرگ‌ترین مراکز مهاجرت پرندگان را تشکیل می‌دهد. بخشی از این جزیره که خالی از سکنه و طبیعت بکری دارد، برای ساخت این شهر محیط زیستی انتخاب شده است. شرکت مشاوره مهندسی Arup انگلیس این شهر محیط زیستی را می‌سازد. پیتر هد مدیر این پروژه می‌گوید، این شهر می‌تواند الگو و نمونه‌ای بسیار خوب برای شهرسازی در جهان باشد. او در جریان معرفی پروژه‌اش در شانگهای گفت، تغییرات آب و هوایی، تحولات محیط زیستی، کمبود آب و نیاز به منابع پاک تجدیدپذیر انرژی به ما گوشزد می‌کند به رویکردی جدید در شهرسازی فکر کنیم.
این شهر زیست محیطی که با پلی به طول ۳۰ کیلومتر به پایتخت وصل می‌شود در ابتدا قرار است بین ۲۰ تا ۳۰هزار سکنه را در خود جای دهد. در این شهر استفاده از خودروهای معمولی ممنوع است و تصفیه آب، مدیریت چرخه بازیافت مواد و آسیب‌هایی که به زمین وارد می‌شود و سیستم گرمایش و تولید برق به گونه‌ای تعبیه شده که حداقل آسیب را به محیط زیست وارد می‌کند.
رییس انگلیسی این پروژه می‌گوید که از توجه و تعجیلی که مقامات چینی در این کار به خرج می‌دهند، شگفت زده شده ‌است. به گفته این مهندس انگلیسی سرعت ساختمان‌سازی در چین سه برابر ساختمان سازی در غرب است. شهر محیط زیستی دانگتون یکی از نه شهر جدیدی است که شانگهای قصد ساخت آن را دارد تا از شلوغی این شهر 20میلیون نفری کاسته شود. شانگهای همچنین قصد دارد، بخش عمده‌ای از صنعت کشتی سازی خود را که بزرگ‌ترین صنعت در کشور چین است به یکی از این جزایر اطراف شهر منتقل کند. به این ترتیب هم از شلوغی غیر قابل تحمل شهر شانگهای کاسته می‌شود و هم برای مردم جزایر اطراف شغل ایجاد می‌شود. مقامات چینی خانه‌های جزایر اطراف شانگهای را بسیار مدرن کرده‌اند تا ساکنان این شهر شلوغ به نقل مکان از آن و اقامت در نقاط دیگر تشویق شوند.
در همین راستا بیش از ۶۵۰هزار باب خانه در جزایر اطراف شهر شانگهای ساخته شده است. ساخت این شهر محیط زیستی جدید در یکی از جزایر اطراف شانگهای هم بیش از آنکه بر اساس دغدغه محیط زیستی صورت بگیرد با هدف بالا بردن استاندارد زندگی مردم و افزایش درآمد آنها صورت گرفته است. بسیاری از خانه‌های این شهر که هنوز کامل نشده، توسط افراد ثروتمندی که خارج از کشور چین زندگی می‌کنند، خریداری شده است.
بعضی از این خانه‌ها چنان لوکس ساخته شده که به هیچ وجه با سطح درآمدی مردم محلی سازگار نیست. بعضی منتقدان دولت چین می‌گویند که سیاست، به جای دغدغه‌های زیست محیطی، محور کار ساخت این شهر قرار گرفته است. کار ساخت این شهر با طراحی اولیه به سرعت پیش می‌رفت، اما بعد از برکناری استاندار شانگهای که با اتهام فساد رو به رو بود، کار اکنون کند شده است و منابع مالی هم بسیار دیر اختصاص داده می‌شود. این شهر بخشی از نمایش تعهد کشور و دولت چین به دغدغه‌های زیست‌محیطی جهانی است.