قائم مقام مدیر اجرایی طرح سرشماری نفوس و مسکن سال ۸۵استان اصفهان گفت: این استان بر اساس سرشماری امسال با جمعیت‌۳۲/۸۳‌درصد شهرنشینی، رتبه سوم شهرنشینی را در میان استان‌های کشور در اختیار دارد. «احمدرضا ضیایی نیا نائینی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: میزان شهرنشینی استان در سرشماری سال ۷۵معادل ۳۰/۷۴درصد بود که در یک دهه گذشته حدود ۹درصد افزایش یافته است.

وی تبدیل برخی مناطق روستایی به شهر، مهاجرت از مناطق روستایی به شهرها و افزایش طبیعی جمعیت استان را مهمترین عوامل افزایش ۹درصدی جمعیت شهری استان نسبت به یک دهه قبل اعلام کرد.

براساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال۸۵، استان‌های قم و تهران با سهم ۸۸/۹۳و ۳۵/۹۱درصد جمعیت شهری از کل جمعیت، رتبه‌های اول و دوم جمعیت شهری کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۸۵کمترین میزان شهرنشینی را با ۱۱/۴۷درصد در استان هرمزگان گزارش کرده است.

علاوه ‌بر استان هرمزگان، در استان‌های کهکیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، سیستان‌و بلوچستان و گلستان نیز جمعیت روستایی اندکی بیشتر از جمعیت شهری می‌باشد که این اختلاف تنها حدود یک درصد است. نتایج سرشماری نفوس و مسکن کشور در سال۸۵، متوسط میزان شهرنشینی کشور در این سال را ۴۶/۶۸درصداعلام کرده که این میزان در مقایسه با سال ۷۵بیش از هفت‌درصد افزایش یافته است.