آتش در یک قدمی پارسه

گازهای دی‌اکسید کربن و مونوکسید کربن که از به آتش کشیدن ساقه محصولات توسط کشاورزان به وجود می‌آید در سنگ‌های تخت جمشید اسید کربنیک تولید کرده و باعث تخریب آنها ‌می‌شود.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی مطالعات استادان زمین شناسی دانشگاه شیراز روی گازهای سمی تولید شده توسط آتش زدن مزارع در تخت جمشید نشان داد که این گازها پس از تغییر دما از روز به شب به صورت اسید کربنیک درآمده و باعث تخریب سنگ‌های تخت جمشید می‌شوند.مازیار کاظمی، سرپرست داخلی مجموعه جهانی تخت جمشید با اعلام این خبر به CHN گفت: جلسه‌ای با استادان دانشگاه زمین شناسی شیراز در تخت جمشید برگزار شد و آنها ما را از آخرین دستاوردهای علمی خودشان در زمینه تاثیر گازهای سمی تولید شده، ناشی از آتش زدن مزارع توسط کشاورزان روی سنگ‌های تخت جمشید مطلع کردند. هر ساله در ماه‌های خرداد و تیر، کشاورزان برای کشت محصول جدید به جای آن‌که شخم عمیقی در زمین بزنند، راه آسان‌تری را انتخاب می‌کنند که همانا آتش زدن ساقه گندم و محصولات سال گذشته بوده و به این ترتیب دود مهیبی که آغشته به گازهای سمی دی‌اکسید کربن و مونواکسید کربن است را راهی اثر جهانی تخت جمشید می‌کنند.

کاظمی گفت: براساس مطالعات استادان زمین‌شناسی دانشگاه شیراز، گازهای دی‌اکسید کربن و مونواکسید کربن پس از انتشار در فضا، وارد ریزترین درزهای سنگ در تخت جمشید می‌شوند و با تغییر دمای روز به شب که در تخت جمشید بسیار زیاد است و ترکیب این گازها با رطوبت سنگ،‌ تبدیل به اسید کربنیک می‌شوند و به مرور زمان باعث تخریب سنگ و حل کردن آن می‌شوند.

به‌رغم قول مسوولان استان فارس مبنی بر پایان دادن به آتش زدن مزارع نزدیک تخت جمشید باز هم کشاورزان مزارع خود را در سال جاری برای کشت جدید آتش زده‌اند و دود به همراه گازهای سمی تمام تخت جمشید و محدوده مرودشت را احاطه کرده است.

به گفته برخی از انجمن‌های میراث فرهنگی، گردشگران از ورود به تخت جمشید پرهیز می‌کنند و میزان غلظت دود به حدی است که نه تنها کسی نمی‌تواند به درستی نفس بکشد که بیماران را به راحتی از پا در می‌آورد.

همچنین انجمن‌های میراث فرهنگی اعلام کردند که دود به نحوی تخت جمشید را فرا گرفته است که حتی نمی‌توان تصویر تخت جمشید را در میان این همه دود دید و گردشگران نیز سرفه‌کنان این اثر جهانی را ترک می‌کنند.

سال گذشته استانداری فارس و فرمانداری مرودشت قول داده بودند که در سال جاری جلوی آتش زدن زمین‌های کشاورزی گرفته شود.