رییس انجمن مفاخر معماری ایران گفت: فناوری و ماشین‌آلات به کار رفته در صنعت ساختمان‌سازی قدیمی هستند و نیاز به نوسازی دارند.

به گزارش خبرگزاری «فارس»، علیرضا قهاری به مناسبت هفته معماری برای صنایع در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حجم کنونی ابنیه که بدنه صنایع زیربنایی، مادر و تولید کالایی موجود ایران را در خود جای داده‌اند به میلیون‌ها متر مکعب فضای ساخته‌شده بالغ می‌شود. وی افزود: به استثنای بخش کوچکی از آن که بر اساس اصول و مبنای قابل قبول و روزآمد فنی به طور اعم و معماری به طور اخص بنا شده است، بنابراین بخش اعظم آن را ابنیه کهنه، فرسوده و از رده خارج قدیمی تشکیل می‌دهند و یا اصولا به ساده‌ترین شکل و کم‌هزینه‌ترین مصالح ساختمانی سرهم‌بندی شده‌اند.

قهاری در ادامه گفت: ابنیه از رده خارج، مربوط به صنایع قدیمی ایران هستند که نه تنها از لحاظ ساختمانی بلکه از لحاظ فناوری و ماشین‌آلات نیز کهنه و قدیمی هستند و نیاز به نوسازی و یا حتی دوباره‌سازی گسترده دارند.

وی خاطرنشان کرد: بدیهی است که رسیدن به صنعت پیشرفته و روزآمد باید بتواند ضمن تامین نیازهای به سرعت فزاینده بازار ملی، ورودی موفق و پایدار به بازارهای جهانی داشته باشد.

به گفته وی، بدون تامین استانداردهایی که در آن جنبه‌های زیست‌محیطی مطالبات نیروی کار و مدیریتی و حداکثر بهره‌وری رعایت شده باشد، این امر ممکن نخواهد بود.