ابهام سرمایه‌گذاران نسبت به قیمت تمام شده مسکن

تغییرات ناگهانی قیمت مصالح ساختمانی بازار مسکن را مبهم کرده است

گروه مسکن- میترا یافتیان- افت‌و خیزهای همیشگی قیمت مصالح ساختمانی موارد پیش‌بینی و آینده‌نگری را در میان انبوه‌سازان و مجریان پروژه‌های عمرانی با نوعی نگرانی و دغدغه همراه ساخته و نوعی ابهام نسبت به وضعیت بازار را برای آنها فراهم می‌آورد. به گزارش گروه مسکن و عمران دنیای اقتصاد، منوچهر شیبانی، رییس انجمن صنفی مهندسان عمران تهران در این رابطه ابراز عقیده کرد: عدم ثبات در قیمت مصالح ساختمانی به برنامه‌ریزی مجریان پروژه‌های عمرانی و انبوه‌سازان لطمه می‌زند به طوری که سرمایه‌گذار نمی‌تواند نسبت به میزان سرمایه‌گذاری و هزینه تمام شده واحدهای احداثی خود، برآورد مالی داشته باشد.

وی تصریح کرد: عدم قطعیت‌های بیش از حد قیمت مصالح ساختمانی موجب بالا‌رفتن ریسک و مخاطره سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌وساز شده و سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در این بخش محتاط‌تر عمل کرده و به همین لحاظ خواهان سود بیشتری از اجرای پروژه خود خواهد بود.

عبدالرضا فرید نائینی، عضو انجمن پیمانکاران ساختمان نیز با ابراز ناخرسندی نسبت به استمرار افت و خیزهای قیمت مصالح ساختمانی اظهار کرد: متاسفانه چنین امری موجب می‌شود که کنترل بازار مسکن در برخی شرایط از حالت عادی خارج شده و افزایش قیمت‌ها در آن به بحران تبدیل شود.

وی افزود: البته باید پذیرفت مبهم بودن بازار مسکن اگرچه منجر به عدم پیش‌بینی صحیح نسبت به وضعیت آینده برای آن می‌شود اما همیشه این طور نیست که قیمت‌ها در این بخش افزایش یافته و هرگز کاهش نیابد.

وی با اشاره به وجود بازار سیاه سیمان در بخش خرید و فروش مصالح ساختمانی خاطرنشان‌کرد: سیمان و آهن همواره دو مولفه اصلی و سرنوشت‌ساز در بخش ساخت‌و‌ساز کشور مطرح بوده و به علت همین امر، افت‌و‌خیزهای شدید قیمت در آن تاثیر بسزایی در قیمت تمام شده و خرید مسکن داشته است به طوری که هیچ‌گاه ثباتی در این بازار دیده نشده و همواره شاهد تغییرات ناگهانی در آن بوده‌ایم.

بنابر‌این گزارش، مهدی شایان، مدیر عامل شرکت مهندسین مشاور آتی بان طرح نیز، پایه و اساس اجرای طرح‌های موفق را برنامه‌ریزی صحیح و منطقی می‌داند و معتقد است: عدم ثبات در قیمت‌ انواع مصالح ساختمانی منجر به برنامه‌ریزی نادرست همراه با اعمال احتمالاتی غیر‌واقعی در انجام پروژه‌های انبوه‌سازی و عمرانی می‌شود که در اغلب موارد سرمایه‌گذاران را با مشکل مواجه ساخته و این امر در نهایت به ضرر خریدار و گاهی نیز فروشنده می انجامد.

وی تصریح کرد: وقتی نظارت جدی و دقیق بر کنترل قیمت‌ها در این بخش صورت گیرد، طراح و مجری پروژه به راحتی و فارغ از هر گونه دغدغه و نگرانی متناسب با سرمایه اختصاص یافته، برنامه‌ریزی کرده و ناچار نیست برای اتمام پروژه به هر ابزاری برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها متوسل شده و از کیفیت ساخت و ساز غافل بماند.

به اعتقاد وی، تجربه ثابت کرده هر زمان که دولت نظارت خود را در کنترل قیمت‌ها بالا برده است، ثبات بیشتری در بازار انواع کالاها و خدمات حاکم و از بروز بسیاری از سوءاستفاده‌ها جلوگیری شده است.بر اساس این گزارش، بنابر طرح‌ها و برنامه‌های دولت برای ساماندهی بازار مسکن و بازگردانی آرامش به این بخش انتظار می‌رود، دولت ابزارهای نظارتی خود را بیش از پیش تقویت کرده و برخورد جدی‌تر با فعالیت افراد محتکر و سودجو در بخش مصالح ساختمانی داشته باشد.