گروه مسکن - رییس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: تقریبا در ۷۰درصد ساختمان‌های موجود، قوانین و مقررات ملی ساختمان رعایت نشده به طوری که تمامی ساختمان‌های احداث شده در سال‌های قبل از دهه ۷۰ بدون رعایت استانداردهای ساخت‌وساز احداث شده و پس از آن نیز به دلیل نظارت نامناسب بر امر ساخت‌وساز این قوانین به صورت کامل به اجرا درنیامده است.

دکتر محمد غرضی، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد، با اعلام این مطلب افزود: متاسفانه همواره این نگرانی در مردم و مسوولان نسبت به مقاوم نبودن سازه‌ها و بالا بودن سطح آسیب‌پذیری آنها در برابر حوادث طبیعی به ویژه زلزله وجود داشته است. وی با اشاره به مذاکرات سازمان نظام مهندسی با شرکت‌های بیمه برای تحت پوشش بیمه قرار‌دادن تمامی ساختمان‌ها در کشور اظهار کرد: متاسفانه طی مذاکرات انجام شده، هیچ‌یک از بیمه‌گرها حاضر نیستند ساختمان‌های موجود را با کیفیت فعلی ساخت‌وساز و مصالح به کار رفته در آن، بیمه کنند.

وی تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که ساختمان‌ها در ازای کیفیت به کار رفته در آنها بیمه شوند. در این صورت قیمت‌گذاری ساختمان نیز براساس کیفیت سازه‌ای آنها انجام‌شده و در نتیجه نفع خریداران مدنظر قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای طرح صدور شناسنامه فنی ساختمان در کشور افزود: تا مادامی که این طرح در کشور به اجرا در نیاید، نمی‌توان انتظار پیاده‌سازی بیمه حوادث را در کشور داشت، چرا که در شرایط کنونی موثرترین و کارآمدترین راه برای توسعه بیمه‌گری در بخش ساختمان‌، صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌های در حال احداث است.