دولت هنوز اقدام موثری برای حل بحران مسکن نکرده است

گروه مسکن - الهام علاقه‌بندان: به‌رغم درخواست مکرر مجلس از دولت برای ارائه راهکار ریشه‌ای حل بحران مسکن، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت هنوز پیشنهاد و اقدام کارشناسی جدیدی که شرایط کاهش قیمت مسکن را فراهم کند از سوی دولت اعلام نشده است. ولی آذروش اظهار داشت: به هر میزان که دولت در مسائل مربوط به مسکن و تصدی گری دخالت نکند به همان نسبت وضعیت بهبود می‌یابد.

وی افزود: در نقطه مقابل به هر میزان که دخالت دولت در بخش مسکن افزایش یابد معضل و بحران در این بخش بیشتر می‌شود.

عضو کمیسیون عمران درمورد برنامه‌های دولت برای زمین خاطر نشان کرد: واگذاری زمین با قیمت مناسب به انبوه سازان یکی از برنامه‌های جدید دولت برای حل معضل مسکن است.

آذروش تصریح کرد: انبوه‌ سازان در صورت واگذاری واحدهای مسکونی به صورت استیجاری، پول زمین را به تدریج پرداخت می‌کنند این در حالی است که اگر پس از ساخت، واحدهای مسکونی را به فروش برسانند باید پول زمین را یکجا پرداخت کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این که موضوع مسکن بدون در نظر گرفتن بحث اشتغال، قابل بررسی نیست، اظهار داشت: میان تولید مسکن و اشتغال ارتباط چنان به هم پیوسته ای است که هیچ کدام جلوتر از دیگری نیست.

به گفته وی بیش از ۸۶ نوع کار مرتبط با بخش مسکن و اقتصاد تعریف شده است.

عضو کمیسیون عمران تصریح کرد: برقراری تعادل میان عرضه و تقاضای مسکن از مسایلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

آذروش با اشاره به این که توسعه عدالت اجتماعی، توجه به خصوصی سازی از رویکردهای طرح جامع مسکن است خاطر نشان کرد: با وجود این رویکردها اما طرح جامع مسکن دارای نقاط ضعف جدی است که از آن جمله می‌توان به نگاه سرمایه‌ای به بخش مسکن اشاره کرد.

وی افزود: نگاه نادرست به بخش مسکن در طرح جامع موجب نوسانات مختلف در این بخش و افزایش قیمت شده است.

همچنین حسن زمانی فر، رییس کمیته مسکن مجلس با اشاره به فعالیت مجلس و دولت برای کاهش قیمت مسکن گفت: دولت با افرادی که موجب آشفته شدن بازار مسکن می‌شود برخورد لازم را خواهد کرد در عین حال مجلس انتظار دارد دولت در این زمینه کوتاه نیاید.

زمانی تصریح کرد: تعدادی عمال و واسطه با ورود به بازار مسکن آن را آشفته کرده بودند که مردم با ابتکار و عمل به توصیه‌های ما مبنی بر عدم خرید مسکن در بازار آشفته و بی‌ثبات، این بازار را تا حدودی به حالت عادی برگردانند.

وی با تشکر از مردم به خاطر عمل به توصیه‌ها، عنوان کرد: موضوع مسکن در دولت و مجلس در دست اقدام است و تصمیمات خوبی گرفته می‌شود و از طرف دولت و مجلس خبرهای خوبی در خصوص اجاره و واگذاری مسکن به اطلاع مردم خواهد رسید.

عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص طرح تعدیل قیمت مسکن از سوی دولت گفت: کمیسیون عمران تا سه هفته آینده بررسی این طرح را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

بهلول حسینی یکی دیگر از نمایندگان مجلس، اظهار داشت: افزایش سقف وام مسکن در این مقطع که بازار مسکن دچار یک آشفتگی شده به صلاح نبوده و حتی مطرح کردن آن نیز برای این بازار مضر خواهد بود، اما به هر حال دولت برای جبران کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن نباید موضوع افزایش سقف وام مسکن را در بازاری که منتظر جهش قیمت است مطرح کند.

وی ادامه داد: برای جبران کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن، دولت باید تقاضا برای مسکن را از طریق افزایش عرضه کاهش دهد که تصویب حذف قیمت زمین از مسکن در شهرهای زیر ۱۵۰هزار نفر می‌تواند برای کاهش تقاضا و تسری یافتن آن به سایر شهرها مفید باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مطمئنا به محض اعلام شدن افزایش سقف وام مسکن، قیمت مسکن تحت تاثیر جو روانی این اخبار قرار گرفته و افزایش می‌یابد و بهترین اظهارنظری که می‌توانست در این برهه صورت گیرد همان اعلام شدن عدم تغییر سقف وام مسکن بود که طی هفته گذشته بارها از سوی بانک مسکن اعلام شد.

وی با تاکید بر اینکه برای افزایش قدرت خرید مردم، دولت باید در جهت کاهش تقاضا حرکت کند خاطرنشان کرد: دولت باید با حمایت از انبوه‌سازان در جهت افزایش عرضه مسکن گام بردارد تا متقاضیان مسکن بیش از این ناتوان نشوند.

طرح جامع مسکن اجرایی شده است

از سوی دیگر رییس کمیته مسکن مجلس شورای اسلامی، در گفت و گوی دیگری درباره طرح جامع مسکن، گفت: در حال حاضر احیای بافت‌‏های فرسوده شهری، نوسازی و بازسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستاها و ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی اجاره‌‏ای در شهرها آغاز شده است. وی افزود: بر اساس طرح جامع مسکن، دولت تسهیلاتی را برای انبوه‌‏سازان در نظر گرفته است بدین شکل که انبوه‌‏سازان وام می‌‏گیرند و می‌‏توانند با وامی که روی واحد مسکونی است، به متقاضیان بفروشند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: بانک، وام مذکور را تنها به انبوه‌‏سازان می‌‏دهد که آنها بتوانند واحد تولیدی خود را با تسهیلات به متقاضیان ارائه کنند.

وی افزود: از دیگر کارهای صورت گرفته که در طرح جامع مسکن قید شده، واگذاری زمین رایگان به تعاونی‌‏ها برای شهرهای زیر ۱۵۰ هزار نفر است. رییس کمیته مسکن مجلس شورای اسلامی، درباره احیای بافت فرسوده شهری، خاطرنشان کرد: فرسوده بودن واحدهای مسکونی شهرها یکی از مشکلات اساسی دولت و مجلس است که امیدواریم با همکاری مناسب وزارت مسکن و شهرداری ها این معضل حل شود.

وی گفت: بهسازی واحدهای فرسوده تاثیر بالایی در اشتغال دارد و اگر دولت با همکاری سایر دستگاه‌‏ها در این باره اقدام کند، دیگر شاهد ساختمان‌‏های فرسوده نخواهیم بود.

زمانی خاطر نشان کرد: خوشبختانه مردم و مسوولان از بهسازی واحدهای مسکونی فرسوده استقبال کرده‌‏اند.

وی تاکید کرد: وزارت مسکن و شهرسازی با مشارکت شهرداری و انبوه‌‏سازان قصد دارد، بافت‌‏های فرسوده شهری را احیا کند و اکنون به صورت مستقیم و غیرمستقیم کار آغاز شده است. به گفته رییس کمیته مسکن مجلس شورای اسلامی، مردم برای بازسازی واحدهای مسکونی خود می‌‏توانند با شرایط، واحد خود را واگذار کنند، یا کامل بفروشند و واحد مسکونی مطابق با استانداردها خریداری کنند.