وضعیت ساخت‌وساز در شهرهای جدید با ساخت‌وساز در شهرهای اصلی یکسان است و متاسفانه تغییر خاصی صورت نگرفته است. مهدی موذن، رییس کانون کاردان‌‏های فنی ساختمان استان تهران، در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با وضعیت ساخت‌وساز در شهرهای جدید، گفت: وزارت مسکن و شهرسازی از چندی پیش پروژه ساخت شهرهای اقماری را شروع کرد، امروز با صراحت نمی‌‏توانیم بگوییم که این پروژه ۱۰۰درصد موفقیت‌آمیز بوده است.

وی افزود: در۱۰ سال گذشته شاهد شروع ساخت شهرهای جدید بوده‌‏ایم و تاکنون جمعیت پیش‌بینی‌شده در آنها ساکن نشده‌‏اند. موذن گفت: برای احداث شهرهای جدید سیستم‌‏هایی چون شرایط اقلیمی، ایجاد مکان‌‏های رفاهی و آموزشی و نزدیکی به شهراصلی باید مد نظر قرار می‌‏گرفت که در این راستا فقط چند شهر جدید از تمام امکانات فوق برخوردار هستند.

وی اظهار داشت: ساخت وساز در شهرهای جدید از کل پروژه ساخت‌وساز در شهرهای اصلی جدا نیست.

موذن، در ادامه برای ایجاد شعبه کانون کاردان‌‏های فنی ساختمان استان تهران در شهرستان‌‏ها اعلام آمادگی کرد و گفت: در حال حاضر ۳۰‌درصد ظرفیت مورد نیاز ساخت‌وسازها توسط کاردان‌‏ها تامین می‌‏شود.

وی، درباره تعامل کانون کاردان‌‏ها با شهرداری در خصوص مقاوم‌سازی، با بیان این که شهرداری کنترل مضاعف در بخش مقاوم‌سازی را دارد، یادآور شد: با توجه به این که شهرداری اولین ارگان در مدیریت شهری است خوشبختانه مدیریت شهرداری این موضوع را در اولویت‌‏ کاری خود قرار داده است.

موذن، با بیان این که تعداد انگشت شماری از کاردان‌‏ها که پروانه اشتغال هم دارند می‌‏توانند در شهرداری قبول مسوولیت کنند، گفت: آیین‌نامه‌‏هایی که برای شهرداری لحاظ شده است، دست شهرداری را برای استفاده از کاردان‌‏ها بسته است.