گروه مسکن- بازار مسکن متاثر از اقتصاد ایران در وضعیت رکودی قرار دارد. رکود ساخت و سازها، انتظار انبوه‌سازان برای تامین نقدینگی، افزایش کاذب قیمت‌ها کاهش صدور پروانه‌های ساخت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از جمله شواهد رکود در بازار مسکن هستند. برخی کارشناسان معتقدند بخش مسکن متاثر از اقتصاد ایران در وضعیت رکودی قرار گرفته و تا زمانی که اقتصاد در این شرایط باشد، بازار مسکن نیز رونق نمی‌گیرد.

فرزین یزدانی کارشناس مسکن در گفت‌گو با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت رکودی بازار مسکن گفت: براساس آخرین اطلاعات در بازار ساخت و ساز رونقی مشاهده نمی‌شود.

این کارشناس مسکن با اشاره به تمدید پرداخت وام‌های ۱۸میلیونی اظهار داشت: پرداخت وام‌های مسکن به میزانی که حتی ۳۰درصد قیمت خانه را هم پوشش نمی‌دهد، تاثیر منفی بر بازار گذاشت. یزدانی با اشاره به روند نزولی آمار صدور پروانه ساخت و ساز اظهار داشت: بازار مسکن و حجم ساخت و سازها به خصوص در فصل زمستان نسبت به ماه‌های گذشته در رکود بیشتری قرار گرفته است.

وی افزود: تعداد ساخت و سازهای انجام شده در سه ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر محسوسی نکرده و این نشان از سکون و رکود بازار مسکن را دارد.

این کارشناس مسکن اظهار داشت: با توجه به آمارهای منتشره بانک مرکزی رونق بازار مسکن بعید به نظر می‌رسد.

همچنین یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت بازار مسکن گفت: رونق بازار مسکن بعید به نظر می‌رسد. وی با اشاره به اینکه بازار مسکن متاثر از وضعیت اقتصاد است، گفت: از این رو تا زمانی که اقتصاد ایران با بحران مواجه است بازار مسکن در رکود خواهد ماند.

وی با بیان اینکه پرداخت وام‌های ۱۸میلیونی بازار مسکن را آشفته کرد، افزود: قیمت‌های مسکن با پرداخت این وام‌ها افزایش و در نهایت خرید و فروش در بازار کاهش یافت.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه در شرایط فعلی رغبتی برای ساخت و ساز وجود ندارد، اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد، آینده روشنی برای بازار مسکن پیش‌بینی نمی‌شود، چرا که سرمایه‌گذاران نیز انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارند. این منبع آگاه افزود: با پرداخت وام‌های ۱۸میلیونی قیمت انواع مصالح ساختمانی به شدت افزایش یافت و این امر نیز تاثیر نامطلوبی بر بازار و افزایش قیمت‌ها داشت.

وی اظهار داشت: درست بعد از اعلام وام‌های ۱۸میلیونی قیمت خانه افزایش یافت، این صاحبنظر بازار مسکن گفت: تا اقتصاد ایران در شرایط مطلوب قرار نگیرد بازار مسکن سامان نمی‌یابد. وی با اشاره به حجم ساخت و سازها اظهار داشت: میزان ساخت و ساز طی ۵سال اخیر به شدت کاهش و قیمت‌ها به شدت افزایش یافته است.

به گفته این منبع آگاه: امیدی به تحول و رونق در بازار مسکن وجود ندارد. همچنین محمد آئینی معاون طرح و توسعه شرکت عمران و بهسازی شهری وزارت مسکن با اشاره به مولفه‌های تاثیرگذار بر قیمت‌ها در بازار مسکن افزود: جریانات کلان اقتصادی از جمله مواردی است که بر بازار مسکن تاثیرگذار شد.

آئینی با اشاره به رکود بازار مسکن طی ما‌ه‌های اخیر اظهار داشت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان و آهن همچنین افزایش دستمزد کارگران تاثیر زیادی بر قیمت مسکن داشت.

وی با بیان این که افزایش یا کاهش پیدا کردن قیمت مسکن در کشور در چند سال اخیر ناشی از دلایل منطقی و اصولی نیست و بیشتر تحت تاثیر جریانات فرعی و حاشیه‌‌ای است که این نوسانات در قیمت مسکن تاثیر منفی می‌گذارد، اظهار کرد: در مواقعی که قیمت مصالح و دستمزد و حتی زمین افزایش خاصی نداشته است، شاهد آن هستیم که باز قیمت مسکن افزایش پیدا می‌کند. این امر حاکی از نفوذ‌پذیری بازار مسکن از بازار‌های فرعی است، چرا که در غیر این صورت نباید عوامل دیگر تاثیر زیادی بر قیمت‌ها داشته باشد.

آئینی خاطرنشان کرد: وزارت مسکن از طریق بانک عامل خود تا کنون وام‌های ۱۲ و ۱۸میلیون‌ تومانی اعطا کرده است که هیچ تاثیر منفی بر بازار مسکن نداشته است. اعطای وام ودیعه و خرید مسکن که اخیرا وزارت مسکن با اولویت بافت‌های فرسوده اعلام کرده بود که فقط به عده محدودی آن هم از طریق ثبت‌نام داده می‌شد، نباید تاثیر سویی در این قیمت‌ها داشته باشد، ولی وزارت مسکن با فراخوان عمومی ‌و تبلیغات از طریق رسانه‌ها تا حدودی جو نامناسب در بازار مسکن به راه انداخت.

وی افزود: وزارت مسکن با تهیه طرح‌های جامع مسکن و شهر‌سازی و معماری به خلاء ۲۷ ساله این طرح‌ها در بخش مسکن پایان داد و این طرح‌ها می‌تواند نوید تازه‌ای برای بخش مسکن کشور باشد.