تاخیر در ارائه زمین اجاره‌ای باعث تشدید دلال بازی می‌شود

رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان تهران گفت: تاخیر در ارائه زمین اجاره‌ای (۹۹ساله) از سوی دولت به تعاونی‌های مسکن موجب تشدید دلال بازی در بخش مسکن می‌شود. مهدی موذن در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص برنامه دولت برای ارائه زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله به تعاونی‌های مسکن اظهار داشت: ارائه زمین در قالب اجاره ۹۹ ساله به تعاونی‌های مسکن روشی نامطلوب است و برای احداث مسکن، اتکای صرف به تعاونی‌های مسکن نمی‌تواند روش چندان مناسبی باشد، بنابراین برای احداث مسکن در تعداد بالا باید به انبوه‌سازان توجه بیشتری شود.

وی افزود: در صورتی که تاخیر و قصور در ارائه زمین اجاره‌ای (۹۹ ساله) از سوی دولت به تعاونی‌های مسکن صورت گیرد نه تنها موجب سوء استفاده دلالان از محقق نشدن سیاست‌های دولت می‌شود، بلکه منجر به افزایش بهای مسکن در کشور خواهد شد.

رییس کانون کاردان‌های فنی ساختمان استان‌تهران در خصوص عملیاتی شدن تبصره ۶ قانون بودجه ۸۶ گفت: عملیاتی شدن هر چه سریع‌تر تبصره ۶ قانون بودجه ۸۶ در اوایل سال جاری که با هدف خانه دار کردن مردم تدوین شده می‌تواند ثبات قیمت مسکن را در طول سال پیاده کند.

موذن اظهار داشت: وعده‌های قابل قبولی در قانون بودجه ۸۶ برای بخش مسکن داده شده است، بنابراین اگر این برنامه‌ها هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود باید به ثبات قیمت مسکن امیدوار بود.

وی ادامه داد: دولت باید نیک بداند که اگر این برنامه‌ها در اوایل سال جاری عملیاتی نشود بدون تردید سودجویان از این موضوع نهایت استفاده را برده و با ورود به بخش مسکن قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

وی گفت: قیمت آهن و سیمان در ماه‌های ابتدایی سال جاری بدون اینکه هنوز اتفاق خاصی افتاده باشد و ساخت و ساز هم رونق گرفته باشد رشد بسزایی داشته است، پس می‌بینیم که واسطه‌ها و عوامل نامرئی همواره منتظر نفوذ به بخش مسکن و تغییرات قیمتی در این بخش هستند.

وی خاطرنشان کرد: امسال نیز همانند سال گذشته عوامل نامتعارف رشد قیمت مسکن وجود دارد، بنابراین دولت باید برنامه‌ها و سیاست‌های خود را در بخش مسکن در همین ماه‌های ابتدایی سال پیاده کند.