وزیر مسکن و شهرسازی گفت: دولت نهم مصمم است که مشکل مسکن را در کشور به‌خصوص برای کم درآمدها، حل کند. به گزارش ایرنا، «محمد سعیدی‌کیا» در مراسم معارفه مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و تودیع مدیر عامل قبلی اظهار داشت: براساس اعلام رسمی مرکز آمار ایران، طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ضریب تراکم خانوار در واحد مسکونی در سطح کشور به ۰۹/۱

رسیده است.

وی یادآور شد: ضریب تراکم خانوار در واحد مسکونی در سال ۱۳۷۵برابر با ۱۴/۱ بود.

وزیر مسکن و شهرسازی افزود: براساس برنامه در سال جاری باید زمین لازم به منظور احداث ۵/۱ میلیون واحد مسکونی، فراهم شود.

وی سپس از تدوین تبصره شش در قانون بودجه سال جاری که به تصویب رسیده است، به عنوان راهکاری برای حل مشکل مسکن یاد کرد.

سعیدی‌کیا اضافه کرد: برنامه احداث شهرهای جدید از اواخر دهه ۶۰ آغاز شد و در ۱۰سال گذشته حجم قابل توجهی از کارها و قوانین جامه عمل پوشید.

وی با بیان اینکه در مدت ۱۰سال دو میلیون واحد مسکونی روستایی نوسازی خواهد شد، گفت: امسال ۳۰۰هزار واحد مسکونی روستایی برای نوسازی تحت پوشش قرار می‌گیرد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کارگزار این برنامه است.

سعیدی‌کیا گفت: بسیاری از مشکلات بخش مسکن مربوط به شهرهای بزرگ است و شهرهای جدید که ساخته و پرداخته نظام جمهوری اسلامی است، برای حل مشکل مردم در این بخش طراحی شد.

وی یادآور شد: مهندس میریان مدیر عامل پیشین شرکت عمران شهرهای جدید از چند ماه قبل با ابراز خستگی، اصرار به کناره‌گیری داشت و به جای وی نیرویی از مجموعه وزارت مسکن و شهرسازی که مدیرعامل سازمان ملی زمین بود، انتخاب شد.

سعیدی‌کیا ضمن قدردانی از «محمود میریان» که از سال ۱۳۷۶سمت مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید را بر عهده داشت، برای «مهدی ذاکر‌الحسینی» مدیرعامل جدید این شرکت آرزوی توفیق کرد.

پیش از سخنان وزیر مسکن و شهرسازی، «محمد کاظمی» مدیر عامل شهر جدید بهارستان در استان اصفهان اظهار داشت: حل مشکل مسکن و ارائه الگویی مناسب برای توسعه شهری به عنوان اهم اهداف ایجاد شهرهای جدید محسوب می‌شود. وی گفت: شهرهای جدید از بعد اقتصادی دارای مشخصه درآمد و هزینه است. چنانچه درآمدی نداشته باشند، امکان هزینه که همانا آبادانی شهرهای جدید است، وجود ندارد.

کاظمی در پایان از همکاری نکردن برخی دستگاه‌های اجرایی در شهرهای جدید با وجود تصویب قوانین مربوطه، به عنوان مشکلات این شهرها یاد کرد.

احداث ۴۰۰هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید

در این مراسم مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: براساس برنامه در سال جاری حدود ۴۰۰هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید ساخته می‌شود.

«مهدی ذاکرالحسینی» اظهار کرد: سازمان ملی زمین و مسکن در سال جاری باید برای ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی زمین ظرفیت‌سازی کند. وی که پیش از این مدیرعامل سازمان ملی زمین بود، یادآور شد: این سازمان در طول مدت فعالیت خود تا پایان سال گذشته زمین لازم برای احداث ۸/۱میلیون واحد مسکونی را فراهم کرد.

ذاکرالحسینی خاطرنشان ساخت: مساله مسکن در کشور چند بعدی است و همه ارکان نظام برای حل آن باید مشارکت داشته باشند.

وی افزود: لازم است انتظارات از شهرهای جدید به شکل شفاف تعریف و سهم این شهرها از تامین مسکن مورد نیاز مردم مشخص شود. ذاکرالحسینی تاکید کرد: حمایت‌هایی که از شهرهای مادر صورت می‌گیرد، باید در مورد شهرهای جدید هم به عمل آید تا آنان نیز به آبادانی لازم دست یابند.

محمود میریان نیز که از سال ۱۳۷۲به عضویت هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید درآمده بود و از سال ۱۳۷۶به عنوان مدیرعامل فعالیت داشت، گفت: تا پایان سال ۱۳۸۵بالغ‌بر ۲۳۰هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید ساخته شد. میریان اضافه کرد: آمار موجود حکایت از اسکان ۵۰۰هزار نفر در شهرهای جدید دارد و امسال این شهرها ۶۰۰پروژه در دست اقدام دارند.

وی افزود: در زمان حاضر ۱۰شهر جدید تحت پوشش برنامه قطار شهری قرار دارند و برای فضاهای آموزشی، تجاری، خدماتی، بهداشتی و سایر امکانات این شهرها از سرمایه‌های مردم و منابع شرکت عمران شهرهای جدید بهره گرفته شده است.

به گفته میریان، برای پیشبرد شهرهای جدید حمایت مستقیم دولت نیاز است و دستگاه‌های اجرایی نیز برای تامین خدمات مورد نیاز مردم لازم است که وارد عمل شوند. در پایان این مراسم از سوی وزیر مسکن و شهرسازی لوح‌های یادبودی به میریان به خاطر خدمت ۱۰ساله در شرکت عمران شهرهای جدید و ذاکرالحسینی به دلیل خدمت دو ساله در سازمان ملی زمین ارائه شد. همچنین سایر دستگاه‌های وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی الواح یادبودی به مدیرعامل پیشین شرکت عمران شهرهای جدید ارائه کردند.