کمبود سیمان در خراسان شمالی علاوه بر ساخت و سازهای دولتی، فعالیت ساختمانی بخش مردمی و خصوصی را نیز دچار وقفه کرده و بعضا به دلیل محدودیت‌های فصلی و از دست ندادن فرصت، ناگزیر از خرید سیمان از بازار آزاد با قیمت بالا می‌کند. به گزارش «ایرنا»، بر اساس مصوب شورای اقتصاد نرخ هر پاکت سیمان دولتی ۲۴هزار ریال تعیین شده، در حالی که قیمت این ماده در بازار غیررسمی و آزاد استان خراسان شمالی تا ۵۰هزار ریال نیز می‌رسد.

در حالی پروژه‌های عمرانی در خراسان شمالی با کمبود سیمان مواجه هستند که با توجه به محدودیت ۴۰روزه مهلت جذب اعتبارات تا پایان سال مالی ۸۵ مدیران مجبور می‌شوند اعتبار جذب نشده پروژه‌های عمرانی را به خزانه دولت برگشت دهند و از این ناحیه استان خراسان شمالی دچار مشکل خواهد شد.

به گفته رییس سازمان بازرگانی خراسان شمالی هم‌اکنون نیاز استان به سیمان ماهانه ۵۲هزار تن است. این در حالی است که میزان سهمیه‌ای که از تنها واحد تولیدی سیمان خراسان شمالی در بجنورد برای این استان در نظر گرفته شده، ۳۵هزار تن در ماه بوده که تاکنون این شرکت ماهانه دو هزار تن کمتر از این سهمیه تحویل داده است.

معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز می‌گوید، هم‌اکنون ماهانه میزان نیاز استان به سیمان بیش از ۵۲هزار تن جهت مصرف پروژه‌های عمرانی دولتی و بخش مردمی است.

نورعلی طالب‌زاده گفت: هم‌اکنون ماهانه ۳۳تا ۳۵هزار تن سهمیه سیمان استان از کارخانه بجنورد تامین می‌شود.

او افزود: علاوه بر پروژه‌های مردمی، فعالیت عمرانی نیمه‌تمام دولتی نیز به دلیل پایان سال مالی سال ۸۵ و شروع فعالیت عمرانی با اعتبارات سال ۸۶ با کمبود سیمان مواجه هستند.

او اضافه کرد: در بخش پروژه‌های عمرانی دولتی از میزان سهمیه استان ۱۱هزار تن در ماه از کارخانه بجنورد تامین می‌شود و برای بخش مردمی نیز با نظارت سازمان بازرگانی سیمان توزیع می‌شود. در حالی که کمبود سیمان در خراسان‌شمالی و ایجاد بازار سیاه سیمان در استان موجب گلایه‌های مردمی شده، رییس سازمان بازرگانی خراسان شمالی بر این باور است که با مدیریتی که بر امر توزیع سیمان در بخش مردمی شده مشکل حادی در استان وجود ندارد. محمدرضا کفاشی گفت: ماهانه ۲۲هزار تن سیمان سهمیه استان به بخش مردمی اختصاص داده می‌شود و توزیع سیمان نیز بر اساس پروانه ساختمانی انجام می‌شود.

وی گفت: قیمت‌های روزانه که سازمان بازرگانی خراسان شمالی از بازار دریافت می‌کند، حکایت از این دارد که قیمت سیمان در بازار آزاد همان نرخ دولتی هر پاکت ۲۴هزار ریال است. رییس سازمان بازرگانی خراسان شمالی گفت: به هر حال با مدیریت در بخش سیمان و نظارت بر امر توزیع، از ایجاد بازار آزاد جلوگیری شده و کمبود حادی نیز احساس نمی‌شود.

وی افزود: بخشی از کمبود سیمان در استان خراسان شمالی مربوط به تعطیلی ۱۰روزه کارخانه سیمان بجنورد بوده که این مشکل نیز با وارد کردن سیمان از شاهرود مرتفع شد.

هم‌اکنون هزار پروژه عمرانی در استان خراسان شمالی در دست اجرا است که ۶۰ تا ۷۰درصد از این پروژه‌ها در صورت تامین سیمان امسال به اتمام می‌رسد.

پاسخ وزیر بازرگانی

از سوی دیگر «سید مسعود میرکاظمی»، وزیر بازرگانی در پاسخ به تذکر نماینده تبریز در مجلس، برخی مشکلات بوجود آمده در خصوص سیمان در آذربایجان‌شرقی را ناشی از «ناهماهنگی در توزیع» دانست.

وزیر بازرگانی در عین حال تاکید کرد: با اقدامات و هماهنگی‌های لازم توسط سازمان بازرگانی استان آذربایجان شرقی و برگزاری جلسات با بنیاد مسکن استان مشکلات بوجود آمده نیز رفع شده‌است.

در پاسخ وزیر بازرگانی به این نماینده مجلس آمده‌ است: با توجه به پیش‌بینی تولید سیمان توسط کارخانه‌های تولیدی و وزارت ‌صنایع و اعلام آن به وزارت بازرگانی، واحد ذیربط در این وزارتخانه به منظور سامان‌دهی به امر توزیع و ایجاد توازن در عرضه و تقاضا و تنظیم بازار سیمان سهمیه استان‌ها را برای هر یک از بخش‌های عمرانی و ملی، صنایع سیمان بر و بخش مردمی تعیین و به سازمان بازرگانی استان‌ها و کارخانه‌های معین ابلاغ کرده‌است. میرکاظمی در این نامه که‌رونوشت آن به ‌مجلس شورای اسلامی ارسال شده، تاکید کرد: سهمیه سیمان بخش مردمی و ساخت‌وساز روستایی در قالب سهمیه استان منظور شده‌است.

در این نامه‌آمده است: چنانچه هر یک از مناطق روستایی با کمبود سیمان مواجه هستند، می‌توانند مراتب را با سازمان بازرگانی استان مربوطه هماهنگ کنند تا از محل سهمیه استانی و از طریق کارخانه‌های معین نسبت به رفع مشکل اقدام شود. براساس مصوبه کمیته سیمان استان، تامین و توزیع سیمان در روستاها به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی محول شده است.