گروه مسکن - سمیه فراهانی: بررسی هزینه‌های پروژه‌هایی که سال گذشته توسط معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران افتتاح شده است، نشان می‌دهد حدود ۷/۰ الی ۳ برابر هزینه‌ها صرف رفع معارضین شده است. مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با بیان این مطلب گفت: معارضین عبارتند از انواع تسهیلات شهری، شبکه‌های مختلف خدمات شهری و مالکان در سطح شهر تهران که در حین انجام پروژه شهری برطرف کردن آنها هزینه‌های سنگینی را به شهرداری تحمیل می‌کنند.

مسعود نصرآزادانی افزود: جابه‌جایی یک لوله آب در یک پروژه هزینه‌ای بالغ بر ۲میلیارد تومان را به شهرداری تحمیل می‌کند که با دقت در طراحی هندسی و سازه‌ای پروژه‌ها می‌توانیم تا حدود زیادی در هزینه‌های شهرداری صرفه‌جویی کنیم.وی تصریح کرد: هزینه معارضین ملکی پروژه بزرگراه صیاد شیرازی حدفاصل انتهای صیاد تا میدان سپاه بالغ بر ۵۰میلیارد تومان محاسبه شده بود که با افزایش قیمت مسکن پیش‌بینی می‌شود، در سال جاری این هزینه به حدود ۸۰میلیارد تومان برسد.نصرآزادانی گفت: محدودیت منابع، افزایش تقاضا و به طور کلی شرایط اجرایی سخت در شهر تهران به ما اجازه نمی‌دهد که با روش‌های قدیمی پاسخگوی شهروندان باشیم و باید با اجرای روش‌های نوین شهرسازی، هزینه و زمانبندی را در اجرای پروژه‌ها ساماندهی کنیم.

وی افزود: با تجربیات گذشته تمام تلاش ما در کاهش هزینه‌ معارضین خدمات شهری و ملکی است تا از سویی در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود و از سوی دیگر در مدت زمان پیش‌بینی شده، پروژه‌ها به اتمام برسد.

نصرآزادانی با اشاره به بودجه و هزینه سازمان مهندسی و عمران شهر تهران گفت: در سال ۸۳، ۳۵میلیارد تومان از بودجه ۷۴میلیارد تومانی و در سال ۸۴، ۳۴میلیارد تومان از بودجه ۷۸میلیارد تومانی صرف پروژه‌های عمرانی شده است.

اما در سال ۸۵ با وجود محدودیت‌های مالی که باعث تاخیر در سرعت عملیات پروژه‌های عمرانی شد، ۱۹۵میلیارد تومان هزینه کردیم در حالیکه بودجه ۱۹۲میلیارد تومانی برای صرف پروژه‌های عمرانی پیش‌بینی شده بود که مقرر شد ۳میلیارد تومان اضافی در بودجه امسال تامین اعتبار شود.وی با اشاره به نوسازی و توانمندسازی ناوگان سازمان گفت: در شهر تهران حوادث خاص و ویژه‌ای چون آب گرفتگی معابر و نشت لوله‌های آب اتفاق می‌افتد از این رو اکیپ مهندسی برای حل این معضلات پیش‌بینی شده است.

وی افزود: به هر حال مدیریت شهر پیچیده‌ای مثل تهران نیازمند تجهیزات خاص و پرسنل متخصص است.از این رو سازمان تعداد ۲۵ دستگاه ماشین‌آلات چند منظوره را برای اولین بار خریداری کرده است که ۱۵ دستگاه آن تحویل و ۱۰ دستگاه در‌حال ترخیص از گمرک است.

نصرآزادانی در پایان گفت: تهران با معابر۱۲۰میلیون متر مربعی و تنوع بافت جغرافیایی نیازمند ماشین‌آلات پیشرفته و جدیدی است تا با سرعت و کیفیت مناسب بتوان برای رفع نواقص خیابان‌ها اقدام کرد.

آسفالت ۲ بزرگراه پایتخت با روش بازیافت سرد

مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران اعلام کرد: آسفالت‌های ۲ بزرگراه شهر تهران برای نخستین بار با روش‌های بازیافت سرد، بازسازی و ترمیم می‌شود.

به گزارش ایسنا مهندس مسعود نصرآزادانی گفت: براین اساس آسفالت بزرگراه آزادگان در مسیر رفت و برگشت به طول ۵۰ کیلومتر و بزرگراه بابایی به طول ۳۲۱۸کیلومتر با روشی نوین، بازسازی و ترمیم می‌شود.

وی تاکید کرد: در روش بازیافت سرد پس از کندن آسفالت‌های قدیمی زیرسازی و بسترسازی لازم صورت گرفته و سپس آسفالت جدید پخش و در واقع این نوع بازسازی باعث افزایش عمر مفید آسفالت‌ها می‌شود.