در پی درخواست معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست برای تغییر مسیر آزادراه تهران- شمال یکی از مسوولان وزارت راه گفت: این موضوع به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست. یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: علت اینکه تا کنون مسیر آزادراه تهران_شمال به سازمان محیط‌زیست اعلام نشده است، معلوم نبودن مسوول دقیق پروژه است.

وی با بیان اینکه در این پروژه وزارت راه نسبت به سایر پروژه‌ها حداکثر ۲۰درصد اختیارات را دارا است، افزود: وجود بنیاد مستضعفان به عنوان طرف دیگر پروژه که بیشتر فعالیت‌های مربوط به ساخت آزادراه را انجام می‌دهد، کار را برای وزارت راه به منظور اعلام دقیق مسیر به سازمان حفاظت محیط‌زیست مشکل کرده است.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه بنیاد و نیز شرکت آزادراه بیشتر مسوولیت پروژه را دارا هستند باید خودشان هم تمام طول مسیر را به سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کنند. این در حالی است که آنها تنها زمانی که در کارهای اجرایی به مشکل بر می‌خورند سراغ وزارت راه آمده و از این وزارتخانه برای حل مشکل پیش آمده کمک می‌خواهند.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: بنا به تاکید ویژه رییس‌جمهور مبنی بر تسریع در اجرای پروژه و همچنین پیشرفت کار در بعضی مناطق تا حدود ۴۰درصد، حتی امکان بحث در مورد تغییر مسیر آزادراه وجود ندارد.

روز گذشته معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: مجری طرح آزادراه تهران ـ شمال نقشه نهایی مسیر این آزادراه را به محیط‌زیست تاکنون اعلام نکرده و هر بار تکه‌ای از مسیر را معرفی می‌کند.

وی نگرانی‌های محیط‌زیست را از ساخت این آزادراه‌، عبور آن از مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست در البرز مرکزی، رودخانه تحت حفاظت چالوس، تغییر مسیر رودخانه و نخاله‌ها عنوان کرد.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره این‌که با پیگیری‌های محیط‌زیست این اتفاقات رخ نخواهد داد، گفت: باید حتما این اتفاق بیفتد و مسیر آزادراه تغییر کند تا مخاطرات زیست محیطی آن کاهش یابد.