8درصد صدمات زلزله در جهان مربوط به ایران است

استاد دانشکده عمران دانشگاه شهید عباسپور گفت: ایران به دلیل سازه‌های بی‌کیفیت و کم‌دوام ۸درصد صدمات زلزله را در دنیا به خود اختصاص داده است. به گزارش «فارس»، فرشاد وزین رام با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: ایران در منطقه زلزله‌خیز دنیا قرار دارد و با توجه به اینکه یک درصد جمعیت جهان را در اختیار دارد باید اذعان داشت که متاسفانه ۸درصد صدمات زلزله مربوط به ایران است.

وی با بیان اینکه برخی کشورهای زلزله‌خیز با مقاوم سازی صدمات زلزله را به حداقل رسانده‌اند، گفت: سازه‌های بتنی که بیش از ۸۰درصد آن را شن و ماسه تشکیل می‌دهند باید از استاندارد لازم برخوردار باشند و با توجه به اینکه سازه‌های بتنی مقرون به صرفه‌تر از سایر مصالح ساختمانی هستند بهتر است که برای استاندارسازی آن نیز توجه کافی شود.

وزین رام افزود: شاید ایراد اصلی در بتن استاندارد در طراحی نباشد بلکه ایراد آن در اجرا است چرا که بتن یک جسم مرکب است و زمانی که بخواهند آن را در ساختمان به‌کار ببرند باید در محل تهیه و استفاده شود بنابراین باید در تولید آن که به‌صورت دستی تهیه می‌شود نظارت بیشتری شود. به گفته وی، روش سنتی و تهیه آن به‌صورت دستی تولید بتن را غیراستاندارد می‌کند. وی با بیان اینکه تخریب سازه‌های بتنی غیر استاندارد بیشتر از سایر مصالح است، اظهار داشت: نباید به دنبال ساخت‌و‌ساز بیشتر باشیم بلکه باید کمتر و با کیفیت‌تر ساخت، بنابراین برای جلوگیری از صدمات بیش از پیش زلزله از هم اکنون باید سازه‌ها را با نظارت بیشتری احداث کرد. وی تاکید کرد: نباید به دنبال مقصر شناختن نهاد یا سازمانی برای مقابله با حوادث احتمالی زلزله گشت بلکه باید به سمت تفکر سیستمی حرکت کرد و تمام ارگان‌ها و نهادها را با یکدیگر همراه و هماهنگ کرد. وی خاطرنشان کرد: بازنگاری در تولید بتن و گرفتن اطلاعات جدید تولید را از حالت سنتی به حالت سیستمی تغییر خواهد داد.