استفاده از بتن آماده استاندارد در ساخت و سازهای مناطق ۲، ۵، ۲۲ تهران به منظور ارتقای کیفیت و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها اجباری شد. به گزارش ایسنا بر اساس بخشنامه‌ معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و با هدف تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه و ضرورت رعایت استاندارد مصالح ساختمانی، از این پس استفاده از بتن آماده استاندارد، در کلیه پروانه‌های ساختمان‌های بتنی یا فلزی با اجزای سازه‌ای بتنی صادره در مناطق۲، ۵ و ۲۲ اجباری می‌شود.

همچنین با توجه به اجرای مصوبه هیات وزیران و اجرای مقررات ملی ساختمان در خصوص استفاده از مصالح استاندارد در کلیه ساخت و سازها و نظر به این که استاندارد ملی بتن آماده، مشمول مقررات استاندارد اجباری است، مالکان کلیه پروژه‌ها اعم از بتنی یا فلزی با اجزای سازه‌ای بتنی در محدوده مناطق ۲، ۵ و ۲۲ که تا کنون پروانه ساختمانی برای پلاک خود دریافت نکرده‌اند، موظفند از بتن آماده استاندارد استفاده کرده و گواهی تضمین کیفیت بتن مورد استفاده را که دارای گواهینامه شرکت‌های تامین‌کننده بتن آماده‌ استاندارد از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است را ارائه کنند.

بر اساس این گزارش در پلاک‌هایی که به علت محدودیت‌های فنی از قبیل عرض گذر یا معبر نامناسب، امکان تردد ماشین‌آلات حمل و نقل و پمپاژ بتن مقدور نباشد، ارائه گواهی عدم امکان تامین بتن آماده استاندارد توسط انجمن تولیدکنندگان بتن آماده استاندارد به شهرداری منطقه مربوطه، الزامی است.

در این شرایط مهندسان مجری یا ناظر، ملزم به ارائه طرح اختلاط بتن برای پروژه مذکور بوده و در هر مرحله بتن‌ریزی باید توسط یکی از آزمایشگاه‌های مورد تایید موسسه استاندارد، نمونه‌گیری انجام و نتایج به همراه گزارش مربوطه به شهرداری اعلام شود.

آن گروه از انبوه‌سازانی که دارای بنای بیش از ۱۰هزار مترمربع هستند، می‌توانند با تامین تمامی شرایط استاندارد و اخذ مجوز‌های لازم از مراجع ذی‌صلاح، نسبت به احداث ایستگاه ساخت بتن در محل پروژه، صرفا برای مصرف در پروژه اقدام کنند.

بر اساس بخشنامه مذکور و به دلیل اهمیت مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و ارتقای کیفی آنها، کلیه شهرداران مناطق مربوطه مکلف شدند، کنترل‌های لازم را برای تضمین استفاده از بتن آماده استاندارد و مصرف صحیح آن بر اساس مقررات ملی ساختمان، به عمل آورند.