تهران - مسکن‌مهر با ریل‌باس

از مردادماه ساکنان مسکن‌مهر در شهر جدید پرند می‌توانند با ریل‌باس در ۳۰دقیقه به تهران سفر کنند

گروه مسکن- فرید قدیری: حضور همزمان علی نیکزاد در وزارت‌مسکن و وزارت‌راه طی سه ماه اخیر، به نفع طرح دولت برای سبک‌سازی جمعیت شهر تهران تمام شد. سرپرست وزارت‌راه برای نقل‌وانتقال راحت ۲۰۰ هزار خانوار ساکن فعلی تهران که قرار است در شهرهای جدید اطراف پایتخت صاحب مسکن‌مهر شوند و مهم‌ترین خواسته آنها تسهیل تردد در این مسیر است، دستور اجرای ضرب‌الاجل طرح «ریل‌باس» را صادر کرده است.

فاز اول طراحی و احداث «ریل‌باس» برای شهرهای جدید تهران که به صورت موقتی جایگزین «مترو» می‌شود، هم‌اکنون در شهر جدید پرند که بیشترین ظرفیت‌سازی برای اسکان جمعیت سرریز تهران در آنجا انجام شده، آغاز شده است.

مقداد همتی، مشاور وزیر مسکن با اعلام این خبر به «دنیای‌اقتصاد» گفت: ریل‌باس شهر جدید پرند از مردادماه قابل استفاده است و ساکنان این منطقه می‌توانند با استفاده از خط ریل‌باس حداکثر در ۳۰ دقیقه به مرکز تهران منتقل شوند. این در حالی است که در حال حاضر تردد بین پرند و تهران فقط از طریق جاده ممکن است که زمان سفر حداقل ۶۰ دقیقه خواهد بود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» ریل‌باس در حال ساخت در مسیر بین تهران و شهرجدید پرند روی مسیر فعلی خط‌ قدیمی راه‌آهن این منطقه اجرا می‌شود. قطار بین تهران و پرند در حال حاضر در فاصله زمانی ۹۰ دقیقه در این مسیر مسافر جابه‌جا می‌کند، اما میزان استقبال از قطار به علت قدیمی بودن خط و تردد کم قطار، ناچیز است.

همتی در این باره گفت: پیش‌بینی شده است در صورت بهره‌برداری از ریل‌باس پرند در نیمه تابستان، استقبال از سکونت در این منطقه اطراف پایتخت در بین تهرانی‌ها افزایش یابد.

به گزارش دنیای‌اقتصاد دولت برای کاهش جمعیت تهران و تامین مسکن پایتخت‌نشینان، اقدام به ساخت بیش از ۱۰۰ هزار واحدمسکونی‌مهر در شهر جدید پرند کرده که از خردادماه به تدریج این واحدها آماده بهره‌برداری می‌شوند. پیش‌نیاز زندگی در شهر جدید پرند علاوه بر امکانات خدماتی، حمل‌ونقل راحت به تهران به عنوان مرکز شغل ساکنان پرند است.

مقداد همتی، مشاور وزیر مسکن در ادامه گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد تاکید کرد: برای هویت دادن به شهرهای جدید باید مسیرهای دسترسی به آنها درست شود و وزارت‌مسکن در کنار ساخت‌وساز واحدهای مسکونی و تامین تاسیسات زیربنایی و روبنایی در این مناطق توجه ویژه‌ای به اتصال این شهرها به شهرهای بزرگ و کلانشهرها کرده است.

وی افزود: بزرگ‌ترین شهر جدید که بیشترین واحد مسکونی در آن در حال ساخت است، شهر جدید پرند است که تا مادامی که اتصال راحت آن به تهران برقرار نشود از جذابیت لازم برای اسکان برخوردار نیست. بنابراین در اولین اقدام برای کاهش فاصله زمانی، اصلاح مسیر خط‌ آهن بین میدان راه‌آهن تهران و شهر جدید پرند به طول ۵۰ کیلومتر است.

همتی تصریح کرد: با اضافه‌کردن ریل‌باس به این مسیر، فاصله بین تهران و پرند به نیم‌ساعت می‌رسد.

وی همچنین گفت: ظرفیت حمل مسافر توسط ریل‌باس پرند که بطور قطع از نیمه‌ تابستان در مسیر منتهی به تهران به حرکت درمی‌آید، متناسب با جمعیت ساکن در پرند و حجم مسکونی‌شدن واحدهای مسکن‌مهر در این منطقه تعیین خواهد شد.

مشاور وزیر مسکن گفت: هدف از ایجاد ریل‌باس در پرند سرویس‌دهی به سرپرستان خانوارها برای نقل‌وانتقال به مراکز شغلی‌شان در شهر تهران است. خط‌ ریل‌باس مسافران پرند را به میدان راه‌آهن می‌رساند که از آنجا با اتوبو‌س‌های تندرو و مترو امکان دسترسی به سایر نقاط تهران فراهم است.

‌ریل باس‌ها بدون نیاز به لکوموتیو و به‏صورت خودکشش بوده و با سازمان چهار واگن ۳۳۶ نفره و حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای مسیرهای کوتاه و حومه‌ای شهرهای بزرگ استفاده می‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، دولت در حال حاضر مشغول اجرای پروژه متروی شهری برای شهر جدید پرند و شهر جدید هشتگرد است. اما از آنجا که بخشی از متروی پرند باید توسط شهرداری تهران انجام شود هم‌اکنون مشکلاتی در این مسیر وجود دارد.