سوخت جدید برای اداره تهران

تایید خبر «دنیای‌اقتصاد» درباره تغییر منبع‌درآمدی شهرداری‌تهران

مینا یوسفی- شهردار تهران که ۲۹دی‌ماه کتاب بودجه۹۰ شهرداری را برای شورای‌شهر ارسال کرده بود، دیروز مجبور شد برای تامین رضایت اعضای شورا نسبت به رعایت آداب تحویل بودجه، در صحن حاضر شود و شخصا برای بار دوم کتاب را تحویل دهد. همان‌طور که چندی‌پیش «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی از کاهش وابستگی درآمدی شهرداری‌تهران به ساخت‌وساز خبر داده بود و از بودجه سال‌آینده به عنوان بودجه احتیاط تحلیل کرده بود، این دو موضوع دیروز رسما توسط شهردار تهران تایید شد.

محمد باقر قالیباف در جستجوی یک منبع جدید برای تامین مالی اداره پایتخت است که «سوخت» نام دارد. او پس ‌از تحویل کتاب بودجه به هیات‌رییسه، خطاب به دولت گفت: درحال حاضر سهم شهرداری‌تهران از عواید حاصل از فروش بنزین ۱۰ درصد است که باید این رقم متناسب با ۷ برابر شدن قیمت فروش بنزین افزایش یابد.

«دنیای‌اقتصاد» در این باره از مدیرکل وصول درآمد‌های شهرداری کسب اطلاع کرد و مطلع شد دولت تاکنون معادل ۱۰ درصد از عایدی بنزین ۱۰۰ تومانی را به شهرداری تحت عنوان عوارض پرداخت می‌کند و حالا طبق خواسته قالیباف، این سهم حداقل باید ۷ برابر شود.

درآمد حاصل از عوارض سوخت در بودجه امسال ۲۹ میلیارد تومان بوده که برای سال آینده در بودجه رقمی معادل ۴۰ میلیارد تومان تعیین شده، اما شهردار تهران دنبال این است که این رقم چند برابر شود. قالیباف با تاکید بر تاثیر قانون یارانه‌ها بر هزینه‌های شهرداری به ویژه در بخش حمل‌ونقل خواست تا علاوه بر پیش بینی بودجه، دولت در سال آینده سهم شهرداری از محل عوارض سوخت را افزایش دهد.

شهردار تهران در صحن شورا تصریح کرد: در صورت اصلاح سهم شهرداری‌ها از محل عوارض سوخت و تحقق کمک دولت بابت قانون یارانه‌ها، رقم درشتی در اختیارمان قرار می‌گیرد و دستیابی به درآمدهای پایدار را که هدف عالی ما است، محقق می کند. قالیباف در حاشیه جلسه شورا به خبرنگار دنیای‌اقتصاد نیز گفت: در بودجه سال آینده احتیاط‌هایی کرده‌ایم و بودجه را با احتساب قانون یارانه‌ها، واقعی بسته‌ایم.