نام وزارتخانه جدید: احتمالا «راه‌وساختمان»

چرا نیکزاد سرپرست وزارت‌راه شد؟

«نیکزاد» فعلا تنها گزینه برای وزارتخانه‌ جدید

انتقال وزارت راه به اصفهان منتفی است گروه مسکن- فرید قدیری: علی نیکزاد روز اول کاری خود به عنوان سرپرست وزارت راه را، برای مسکن‌مهر اختصاص داد و بامداد دیروز برای افتتاح ۳۰۵۰ واحد مسکونی به ارومیه رفت.

گفته می‌شود یکی از دلایل صدور حکم «ناگهانی» برای علی نیکزاد در وزارت‌راه، بررسی بازتاب‌های احتمالی انتخاب نهایی وی در روزهای آتی برای وزارتخانه جدیدی است که با ترکیب «مسکن» و «راه» حداکثر تا یک ماه آینده تشکیل می‌شود. تا الان علی نیکزاد تنها گزینه مطرح در دولت برای معرفی به عنوان وزیر وزارتخانه جدید است.

محمود احمدی‌نژاد چند ماه قبل از پایان کار دولت نهم، علی نیکزاد را از استانداری اردبیل به معاونت عمرانی وزارت کشور آورد تا اثبات شود او توانایی در حد وزارت را دارد.

در حال حاضر وزارت مسکن دارای ۹ معاونت و وزارت راه نیز دارای ۱۶ معاونت است که با تشکیل وزارت راه‌وساختمان -فعلا عناوین «راه‌وساختمان» و «امور‌زیربنایی» به عنوان اسم نامزد برای وزارتخانه جدید مطرح است که گزینه اول جدی‌تر است- وزیر جدید و همچنین سرپرست فعلی باید ۲۵ معاونت را در آن واحد هدایت و راهبری کند.

وزیر مسکن که حالا سرپرست وزارت‌راه نیز است، از ۷ روز هفته، ۳ روز را به‌صورت کامل (خروج از تهران به‌طور میانگین در ساعت ۵ صبح و ورود به تهران معمولا در ساعت ۳۰/۱۱ شب) در سفرهای استانی مخصوص پروژه‌های ۹۹ساله -مسکن‌مهر- می‌گذراند، روز جمعه را به بازدید از پروژه‌های مسکونی در حال ساخت اطراف تهران اختصاص می‌دهد و سه روز باقی هفته را نیز در ستاد وزارت مسکن حاضر می‌شود تا برای جلسات هیات دولت، حضور در کمیسیون زیربنایی دولت در مقام رییس، جلسه شورای معاونین وزارت مسکن، بررسی آخرین وضعیت مسکن‌مهر، جلسه با کارشناسان مسکن و نمایندگان مجلس پاسخگو باشد. اما این حضور در ساختمان وزارت مسکن به قدری فشرده است که ساعت ورود و خروج نیکزاد به ستاد بین ۶ صبح تا ساعات اولیه روز بعد است.

تبحر جمع‌کردن کارهای زمین‌مانده

با این مسوولیت سنگین، آیا علی نیکزاد می‌تواند یک وزارتخانه سنگین‌تر از وزارت مسکن را نیز بچرخاند؟

تنها استدلالی که تاکنون برای علت تصمیم به ادغام وزارت مسکن با وزارت راه عنوان شده، فصل اشتراک فعالیت‌های عمرانی بین این دو وزارتخانه است. وزارت راه، جاده می‌سازد و وزارت مسکن نیز ساخت‌وساز می‌کند. همچنین علتی که برای انتخاب احتمالی نیکزاد برای وزارتخانه ماحاصل این ادغام مطرح است به روحیه اجرایی و سابقه فعالیت‌های عمرانی وزیر مسکن برمی‌گردد.

می‌گویند نیکزاد انرژی زیادی در پیگیری کارهای زمین‌مانده دارد. مدرک این ادعا مسکن‌مهر است که تا سال۸۸ کاری در آن نشده بود، اما اکنون ساختمان‌ها از خاک بیرون آمده‌اند. نیکزاد در این حدود دو سالی که در وزارت‌مسکن مشغول به کار شده، بدون واگذاری ماموریت‌های خیلی مهم به معاونینش، شخصا در جلسات حاضر شده است. در سفرهای استانی، سابقه وعده‌هایی که مدیران داده‌اند را پیگیری می‌کند و بلافاصله درباره علت عدم تحقق آنها، پرسش می‌کند.

حالا این احتمال وجود دارد که با واگذاری مسوولیت‌های راه‌وترابری، حمل‌ونقل هوایی و دریایی و زمینی، فرودگاه‌ها و بنادر به نیکزاد، آن دسته از افرادی که عادت کرده‌اند فقط در صورت پیگیری وزیر مسکن، به امور مسکن بپردازند، آرام آرام از کار فاصله بگیرند.

سه روز اینجا، سه روز هم آنجا

علی نیکزاد از پنجره دفتر کارش در وزارت مسکن، می‌تواند به راحتی ساختمان ۱۹ طبقه وزارت راه در تپه‌های عباس‌آباد را ببیند، اما برای رسیدگی به امور این وزارتخانه مجبور است به این ساختمان هم برود. فعلا پیش‌بینی شده، علی نیکزاد سه روز را در وزارت‌مسکن باشد و سه روز دیگر را به وزارت راه برود.

با ادغام نهایی وزارت مسکن با وزارت راه، ساختمان وزارتخانه جدید همان ساختمان فعلی وزارت راه خواهد شد چون ظرفیت این ساختمان به مراتب بیشتر از ستاد وزارت مسکن است.

همچنین از آنجا که چارت سازمانی وزارت جدید راه‌وساختمان با نظر مستقیم وزیر مسکن تدوین می‌شود، به‌طور قطع و براساس برخی زمینه‌سازی‌ها، چند معاونت در وزارت‌مسکن و وزارت‌راه با هم یکی می‌شوند. به احتمال زیاد، معاونت پشتیبانی دو وزارتخانه یکی می‌شود، معاونت زیرساخت‌های وزارت‌راه با معاونت ساخت و تاسیسات ساختمان‌های دولتی وزارت‌مسکن نیز ادغام می‌شود، مراکز تحقیقاتی دو وزارتخانه نیز گزینه بعدی برای ادغام است، روابط‌عمومی‌ها هم قطعا یکی می‌شود و معاونت امور مجلس دو وزارتخانه نیز به یک معاونت تقلیل پیدا می‌کند.

در حال حاضر این بحث نیز مطرح است که با توجه به حجم کارمندان وزارتخانه‌های مسکن و راه، در صورت ادغام، پرسنل قراردادی تعیین تکلیف شوند. ضمن اینکه طرح انتقال وزارت راه به اصفهان و وزارت مسکن به سمنان نیز منتفی خواهد بود.

این روزها برخی‌ها به نیکزاد توصیه می‌کنند که مبادا عملکرد تقریبا مثبت در وزارت‌مسکن با قبول مسوولیت سنگین‌تر آسیب ببیند. نیکزاد در مجلس و در بین نمایندگان موثر، بابت بازار مسکن کارنامه نمره‌بالایی را دارد که البته بخش اعظم رضایت نمایندگان به سفرهای استانی وزیر و رسیدگی‌های مکتوبی که او به درخواست نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه می‌کند، ارتباط دارد.

سفر صدوچهاردهم نیکزاد بخیر گذشت

وزیر مسکن که تاکنون ۱۱۳ سفر استانی، بدون حادثه داشته دیروز در سفر صدوچهاردهم با هواپیما عازم ارومیه شد و برای رفتن به ماکو از هلی‌کوپتر استفاده کرد و در برگشت به ارومیه، خلبان هلی کوپتر قبل از بلند‌شدن، متوجه نقص‌فنی در یکی از بال‌ها شد طوری‌که نیکزاد مجبور شد زمینی به ارومیه برگردد. به این ترتیب برخلاف آنچه برخی خبرگزاری‌ها از سانحه برای وزیر مسکن خبر داده‌اند، از وقوع آن پیشگیری شد. علت کج‌شدن بال هلی‌کوپتر، عدم ترسیم نقشه H یا همان مسیر نشستن در محل فرود بوده که باعث شد بال به یکی‌ از ساختمان‌های در حال ساخت برخورد کند.