انطباق قدرت خرید مسکن با قیمت‌های پیشنهادی
گروه مسکن- مریم علیزاده: آنچه می‌تواند باعث رونق معاملات مسکن شود، حذف فاصله بین قیمت‌ پیشنهادی و توانایی مالی خریداران است که این اتفاق در منطقه ۵ به عنوان منطقه‌ای پرمخاطب در بازار مسکن پایتخت به وقوع پیوسته است.

در این منطقه براساس تحلیل‌های آماری بازار مجازی معاملات مسکن-ایران‌فایل- در دو ماه اول پاییز میانگین قیمت پیشنهادی فروش مسکن که از طرف مشاوران املاک و فروشنده‌ها اعلام شده رقمی معادل متری یک میلیون و 850 هزار تومان بوده است. این در حالی است که میانگین نرخ‌هایی که متقاضیان خرید آپارتمان در منطقه 5 به عنوان قیمت مطلوب در سامانه ایران‌فایل ثبت کرده‌اند در حد متری 5/1 تا 2 میلیون تومان تخمین زده شده است.
در بازار معاملات مسکن محله‌های پونک، جنت‌آباد، شهرزیبا، شهران، کاشانی، صادقیه، اشرفی اصفهانی و ستارخان که جزو منطقه ۵ محسوب می‌شوند، هم‌اکنون قیمت مسکن نسبت به تابستان تغییر محسوسی ندارد.
در منطقه 5 به دلیل آنکه ساخت‌وساز به‌خاطر زمین‌های فراوان به مراتب بیشتر از سایر مناطق است و میانگین متراژ واحدها در حد زیر 90 متر است، تقاضای خرید مسکن در آن در مقایسه با سایر مناطق بیشتر است. در این منطقه عمده متقاضیان خرید مسکن گروه‌های سنی کم- زوج‌های جوان- هستند که این مورد باعث شده فروشنده‌های ملکی قیمت پیشنهادی را تا حد رضایت خریداران
کاهش دهند.
اما در بازار مسکن منطقه 5 اجاره‌بها نیز وضعیت تقریبا مناسبی پیدا کرده به‌طوری‌که میانگین اجاره‌بها در این منطقه نسبت به تابستان کاهش محسوس پیدا کرده است. در شهریور ماه میانگین نرخ اجاره هر متر مربع آپارتمان در منطقه 5 براساس رهن کامل 370 هزار تومان بود که اکنون- در آبان‌ماه- این نرخ به 350 هزار تومان کاهش یافته است. این نرخ‌ها بر مبنای نرخ‌های پیشنهادی از سوی موجران در بازار مجازی مسکن (ایران‌فایل به نشانی www.iranfile.ir) محاسبه شده است که در قرارداد‌های اجاره تعدیل می‌شوند.
یکی از دلایل کاهش اجاره‌بها در منطقه ۵ افت نقل و انتقال از سوی مستاجران در این فصل سال است که تا پایان سال به احتمال زیاد، نرخ‌ اجاره باز هم کاهش پیدا خواهد کرد.
براساس این گزارش، در منطقه 5، محله بلوار فردوس رتبه اول بیشترین جست‌وجو در بین خریداران مسکن را به خود اختصاص داده است؛ به‌طوری‌که محله‌های اشرفی اصفهانی، جنت‌آباد، پونک، شهران، ستاری، شهرزیبا در رده‌های بعدی قرار دارند.
در بازار اجاره نیز محله جنت‌آباد رتبه اول و محله‌های اشرفی‌اصفهانی، بلوار فردوس، پونک، شهران، شهرک‌راه‌آهن، ستاری و شهرزیبا در رتبه‌های بعدی به لحاظ بیشترین جست‌وجو از جانب مستاجران قرار دارند.