شرکت‌های ساختمانی با 25 درصد ظرفیت کار می‌کنند

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی گفت: شرکت‌های بخش خصوصی سازنده و فعال در بخش مسکن حداکثر به طور متوسط با ۲۵ درصد ظرفیت یعنی یک چهارم در حال کارکردن هستند. منوچهر ملکیان فرد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که آیا رکود بر شرکت‌های ساختمانی تاثیرگذار بوده یا خیر؟ افزود: علت رکود در شرکت‌های ساختمانی تمرکز کارها در بخش‌های غیردولتی و یک مقدار هم به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر کشور است. ملکیان فرد گفت: این رکود البته یک مقدار هم به خاطر بی‌خبری میان شرکت‌های ساختمانی و دولت است که البته شرکت‌های ساختمانی در حال رساندن این بی‌خبری به آگاهی دولت هستند. وی تصریح کرد: دولت از بخش خصوصی خیلی خبر ندارد و البته بخش خصوصی هم خیلی از برنامه‌های دولت با خبر نیست، به هر حال بحث ضرر شرکت‌های ساختمانی مطرح نیست، اما بحث بیکاری نمود بیشتری پیدا کرده است.

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی در پاسخ به آمار بیکاری در بخش مسکن خاطرنشان کرد: آمار دقیقی از بیکار شدن کارگران ساختمانی نداریم، اما یک شرکتی در یک زمانی هزار پرسنل دارد و وقتی یک پروژه تمام می‌شود این پرسنل به ۵۰ نفر کاهش می‌یابد. وی ادامه داد: بخش مسکن و ساختمان اصولا لکوموتیو اشتغال و توسعه هستند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد دبیر انجمن شرکت‌های ساختمانی نیز در جمع خبرنگاران گفت: در ایران شرکت‌های خصوصی ماندگار نیستند و بعد از یک دهه منحل می‌شوند.

محمد عطاردیان به مناسبت برگزاری کنفرانس بین‌الملل ماندگاری، ظرفیت‌سازی و توانمند‌سازی شرکت‌ها و سازمان‌های پروژه محور در جمع خبرنگاران افزود: پس از اینکه در ایران شرکتی تشکیل می‌شود، سپس مدیر آن تغییر می‌کند و کنار می‌رود آن شرکت تعطیل می‌شود و این نشان می‌دهد که در ایران شرکت‌ها ماندگار نیستند و بعد از یک یا دو دهه منحل می‌شوند.

وی تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته می‌بینیم شرکت‌های خصوصی در همه زمینه‌ها پس از آغاز به کار دو قرن سابقه پیدا می‌کنند و نمونه‌های آن نیز در حال حاضر موجود است.

وی به ۵ تشکل بزرگ کشور برای تشکیل موسسه تحقیق و توسعه صنعت احداث اشاره کرد و گفت: کنفرانسی در این زمینه ۲۴ مهرماه در تهران برگزار می‌شود.