وزارت مسکن و شهرسازی موظف شد در تهیه‌ طرح‌های جامع شهری پیامد ساخت و سازهای مهم شهری و ترافیک و تامین توقفگاه را در شهرهای بزرگ و کلانشهرها لحاظ کند. به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از سایت اطلاع‌رسانی شهرداری تهران نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ علنی دیروز مجلس در ادامه‌ بررسی طرح یک فوریتی اصلاح الگوی مصرف انرژی و در بخش حمل و نقل آن، وزارت مسکن و شهرسازی را موظف کردند در تهیه طرح‌های جامع شهری پیامد ساخت و سازهای مهم شهری و ترافیک شهری و تامین توقفگاه (پارکینگ) را در شهرهای بزرگ و کلانشهرها لحاظ کند.

بر این اساس وزارت مسکن و شهرسازی موظف شد با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان نسبت به تهیه‌ آیین‌نامه‌های لازم اقدام و از مهندسان ترافیک دارای پروانه‌ اشتغال جهت انجام امور بررسی، طراحی و نظارت استفاده کند.

در ماده‌ دیگری نیز وزارت مسکن و شهرسازی موظف شد ضمن انجام مطالعات توجیهی اقتصادی و اجتماعی، انتقال کاربری‌های غیرضروری را از کلان شهرها به شهرهای کوچک‌تر پیگیری و در طرح‌های ناحیه‌ای و منطقه‌ای لحاظ کند و همچنین در تهیه طرح‌های توسعه‌ شهری، مراکز عمده‌ جذب جمعیت را به نحوی جانمایی کند که حجم ترافیک و مصرف سوخت در مناطق پرتراکم شهری کاهش یابد.

در این ماده همچنین تمام دستگاه‌های اجرایی موظف شدند در تهیه‌ طرح‌ها و برنامه‌های حوزه‌ مسوولیت خود ملاحظات ترافیکی و نحوه‌ آمد و شد کارکنان را مدنظر قرار داده و اقدامات لازم را به منظور تسهیل رفت و آمد و کاهش مصرف سوخت انجام دهند.

بر اساس طرح یک فوریتی اصلاح الگوی مصرف انرژی، وزارت کشور، شوراهای اسلامی شهر و شهرداری‌ها نیز موظفند در چارچوب طرح جامع حمل و نقل نسبت به ایجاد مراکز منطقه‌ای خدمات شهری با هدف کاهش سفر، کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط زیست اقدام کنند.