اقدام «مپسا» در شروع صنعتی‌سازی مطلوب است

گروه مسکن- صنعتی‌سازی مسکن در کشور به طرز فزاینده‌ای رشد پیدا کرده است و گسترش این مقوله در میان سازندگان و مردم خارج از تصور بوده است. رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با اعلام این مطلب به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در شرایطی که تاکنون سهم صنعتی‌سازی در ساخت‌وسازهای ما فقط ۳ درصد بوده است، اما این رقم در مسکن مهر در حال حاضر به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به اذعان دکتر محمود فاطمی عقدا، مسکن مهر بستر بسیار مناسبی برای ترویج صنعتی‌سازی در کل کشور بوده است و در واقع باعث شده که صنعتی سازی به مرحله عمل نزدیک شود.

فاطمی عقدا تاکید کرد: اقدام مپسا در ساخت ۱۱۰۰ واحد به شیوه صنعتی قابل تحسین و تقدیر است؛ چرا که نقش بسیار مثبتی در ترویج صنعتی‌سازی در کل کشور داشته است، اما برای اینکه این نقطه شروع به صورت مطلوب دنبال شود لازم است که مپسا همچون گذشته حمایت خود را از تولیدکنندگان قطعات پیش‌ساخته و همچنین انبوه‌سازان سرمایه‌گذار دنبال کند تا موضوع صنعتی‌سازی به شکل هرچه بهتر دنبال شود.

وی تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا سهم صنعتی‌سازی حدود ۴۰ درصد است و با توجه به اینکه در حال حاضر سهم صنعتی‌سازی در مسکن ما به نسبت سال گذشته افزایش پیدا کرده است، می‌توان گفت که صنعتی‌سازی مسیر مطلوبی در پیش گرفته است.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اذعان داشت: در حال حاضر با توجه به اینکه باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید شود طبیعی است که تولید مسکن به شیوه صنعتی امری ضروری است و در این بین لازم است که در ارائه پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان صنعتی‌ساز اقدام عاجلی صورت گیرد تا صنعتی‌سازی به معنای واقعی محقق شود.

وی با اشاره به اقدامات وزارت مسکن برای ترویج صنعتی‌سازی مسکن گفت: وزارت مسکن با ارائه تسهیلات ویژه به تولیدکنندگان صنعتی و همچنین تبدیل مسکن مهر به بستر صنعتی‌سازی نشان داد که در ترویج صنعتی‌سازی مسکن کاملا مصر است و همین نگاه مثبت شخص وزیر و مجموعه وزارت مسکن باعث شد تا امر صنعتی‌سازی در ساخت‌وسازهای ما فراتر از انتظار حرکت کند.

فاطمی عقدا تاکید کرد: آموزش و ترویج نیروی انسانی ماهر در امر صنعتی‌سازی از جمله مقوله‌هایی است که در نهادینه کردن صنعتی‌سازی مسکن نقش موثری دارد و در این بین لازم است که مسوولان برای این مساله اقدامی موثر انجام دهند؛ چرا که اجرای صحیح صنعتی‌سازی نیز خود از جمله مولفه‌هایی است که باعث می‌شود مقوله صنعتی‌سازی به شکل کاملا کیفی اجرایی شود.

رییس مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان اذعان داشت: در حال حاضر فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته در امر صنعتی‌سازی مسکن بسیار رضایت بخش بوده است و حتی باعث شده که کل کشور به نمایشگاه صنعتی‌سازی مسکن تبدیل شود و کار به جایی رسیده است که در روستاهای دور افتاده اقبال مردم به امر صنعتی‌سازی مسکن به طرز فزاینده‌ای افزایش پیدا کرده که این مساله واقعا موفقیت دولت در ترویج صنعتی‌سازی را نشان می‌دهد؛ چرا که در شرایط پیشین حتی در کلانشهرها نیز مردم رغبت چندانی به حوزه صنعتی‌سازی مسکن نداشتند و ترجیح می‌دادند که امر مسکن را به شیوه سنتی دنبال کنند.