گروه مسکن- مهدیس فرقانی: طبق گفته اکثر بنگاهداران مسکن، زمانی در بازار املاک و مستغلات رونق ایجاد می‌شود که قیمت‌های فروش و اجاره با افزایش مواجه شود.

طی دو سال گذشته که رکود بر بازار مسکن سایه افکنده بود و نرخ فروش به‌طور چشمگیری کاهش یافت، اما معاملات خرید و فروش به میزان قابل توجهی صورت نگرفت مگر در ماه‌هایی که به گفته فعالان مسکن به فصل نقل و انتقال معروف است.
هم‌اکنون بازار خرید و فروش واحدهای تجاری در مرکز تهران محدوده خیابان عباس‌آباد رونقی ندارد و با میزان مراجعه اندک همراه است.
خبرها از سوی برخی از مشاوران املاک این منطقه حاکی از این مساله است که این روزها حرف اول در معاملات خرید واحدهای تجاری را خریداران می‌زنند و آنها در ابتدای کار میزان بودجه خود را برای خرید و همچنین مبلغ درخواستی برای تخفیف را اعلام می‌کنند تا اگر فروشنده‌ای طبق این شرایط توانست عمل کند واحد خود را به متقاضی
واگذار کند.
این در حالی است که در گذشته شرایط خرید را فروشنده تعیین می‌کرد. این موضوع بیانگر شدت نیاز مالی فروشندگان است که باعث شده خریداران تعیین‌کننده شرایط خرید باشند.
از سوی دیگر، تعدادی از مشاوران املاک فعال در خیابان عباس‌آباد درباره وضعیت اجاره واحدهای تجاری این محدوده اظهار کردند: نرخ‌های اجاره نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و ثابت باقی مانده است، اما از تعداد مراجعه‌ها برای اجاره واحدهای استیجاری کاسته شده است و علت آن عدم رونق در کسب‌وکار است.
زیرا معمولا مستاجران به غیر از مبلغی که ماهانه به موجر جهت اجاره ماهانه پرداخت می‌کنند باید یک میزان مبلغی را هم به عنوان سود درآمدشان برای خود پس‌انداز کنند.
اما مدت نسبتا زیادی است که اغلب افراد کاسب نمی‌توانند مانند سابق، از میزان سود کافی بهره‌مند شوند و توجیه آنها از این رویداد وضعیت ضعیف اقتصاد است و به عقیده متقاضیان، اجاره واحد تجاری به صرفه نیست و از طرف دیگر بسیاری از مستاجران از بازار اجاره خارج شده‌اند.