احیای تسهیلات خرید مسکن برای خروج از رکود

گروه مسکن- سحرباباخانی: در شرایطی که شورای عالی مسکن با ارائه هرگونه وام خرید و ساخت مسکن مخالف است و بر این اساس تنها وام ۱۸ میلیونی خرید مسکن آن هم برای متقاضیان در نظر گرفته شده است، ولی در این میان اعضای کمیسیون عمران مجلس معتقدند که تنها راهکار اساسی برای خروج از رکود عجیب و مداوم بازار، ارائه تسهیلات بانکی و وام خرید به صورت محدود به نیازمندان واقعی مسکن است. اعضای کمیسیون عمران می‌گویند: در عین حال می‌توان برنامه‌های ویژه ای را برای جلوگیری از رواج بورس بازی و سوداگری، در حاشیه پرداخت وام‌ها و تسهیلات بانکی خرید مسکن در نظر داشت تا این تسهیلات تنها به دست متقاضیان واقعی برسد.

مهرداد لاهوتی در این رابطه با بیان این مطلب که در حال حاضر تسهیلات بانکی خرید مسکن در پایین‌ترین حد ممکن قرار دارد، به دنیای اقتصاد گفت: با این شرایط و با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی نامناسب بیشتر اقشار نیازمند به مسکن، نمی‌توان به خانه‌دار شدن متقاضیان واقعی امیدوار بود.

وی در ادامه تاکیدکرد: تزریق تسهیلات مسکن به بازار در واقع مهمترین عامل برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و گرایش سرمایه‌گذاران به این بازار راکد است.

لاهوتی همچنین یادآور شد: در سایر کشورها سقف وام بانکی برای اجاره و خرید در سطح بالایی قرار دارد و در برخی کشورها ۹۰ درصد کل هزینه و در برخی کشورها نیز ۱۱۰ درصد تسهیلات پرداخت می‌شود تا با ۱۰ درصد الباقی، تجهیزات داخلی منزل مانند مبلمان و ... نیز خریداری شود، اما در مقایسه با این کشورها ما در سطح بسیار پایینی قرار گرفته‌ایم.

پیشنهاد افزایش وام مسکن برای ساکنان کلان شهرها

محمدعلی رضایی، نماینده کمیسیون عمران مجلس نیز در نظری مشابه درباره نحوه ارائه وام مسکن به دنیای اقتصاد گفت: بیشتر متقاضیان واقعی مسکن در شهرهای بزرگ ساکن هستند، به همین دلیل بازار مسکن تابع میزان تقاضای ساکنان شهرهای کوچک و روستاها نیست.

وی در ادامه افزود: ارائه تسهیلات مسکن به نیازمندان واقعی ساکن در کلان شهرها تاثیر بسزایی بر خروج بازار مسکن از این رکود عجیب خواهد داشت.

رضایی با انتقاد از عدم پرداخت برخی وام‌ها مانند وام ۱۸ میلیونی خرید مسکن به متقاضیان گفت: متاسفانه بر خلاف برخی تصمیم‌گیری‌ها برخی وام‌های تعیین و تصویب شده نیز به شکل واضح و روشن به نیازمندان واقعی مسکن پرداخت نمی‌شود.

این عضو کمیسیون عمران همچنین با اشاره به حساسیت شورای عالی مسکن و شهرسازی به ارائه تسهیلات مسکن تصریح کرد: می‌توان در کنار ارائه وام‌های تشویقی برای خرید، ساخت و اجاره مسکن ،راهکارها و برنامه‌هایی برای جلوگیری از رواج سوداگری و بورس بازی نیز تعریف کرد و در نظر گرفت، ولی نباید به دلیل وجود مسائل حاشیه ای، وام‌ها به کلی حذف شوند.

وی تاکید کرد: با تداوم رکود فعلی، با معضل بزرگ تعطیلی برخی مشاغل و بیکاری هزاران فعال در حوزه مسکن مواجه خواهیم شد.