در شرایطی که بازار خرید و فروش مسکن در تهران در رکود نسبی به سر می‌برد بررسی های میدانی نشان از رونق بازار اجاره در محله‌های جنوبی پایتخت دارد. با استناد به بررسی انجام شده توسط خبرگزاری فارس، وضعیت اجاره‌ بهای مسکن در جنوب تهران طی یکی دو ماه گذشته دچار تحولاتی شده است و در حالی که اجاره بها در برخی مناطق تغییر چندانی نکرده، در مناطق دیگری با افزایش ۲۰ تا بعضا ۵۰ درصدی قیمت اجاره بها مواجه بودیم که یکی از دلایل اصلی افزایش اجاره بها. رکود در بخش خرید و فروش مسکن اعلام شده است.

این در حالی است که کمبود ملک اجاره‌‌ای نسبت به سال گذشته، عدم رعایت قانون اجاره‌داری توسط موجران و بی قانونی در بازار اجاره مسکن از جمله مواردی بود که مشاوران املاک مطرح می‌کنند. محسن وثوقی یکی از مشاوران املاک تجربه در منطقه خانی‌آبادنو و سه راه شریعتی در این باره گفت: امسال وضعیت اجاره بها در منطقه سه راه شریعتی و شکوفه شرایط خاصی پیدا کرده و ملک اجاره‌ای در این منطقه بسیار کم شده است. وی در ادامه افزود: جابه‌جایی‌ مستاجران از خرداد ماه آغاز و تا اواخر تابستان ادامه می‌یابد و امسال نیز با توجه به اینکه حدود ۲۰ روز از خرداد گذشته وضعیت اجاره مسکن در این منطقه بسیار پیچیده و دشوار شده است.

وی توضیح داد: نرخ اجاره بهای مسکن در این منطقه با این وضعیت کنونی بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است؛ چرا که پارسال در همین روزها اجاره یک واحد مسکونی ۶۰ متری با تمام امکانات ۱۰ میلیون تومان رهن کامل بود، اما امسال اجاره همین واحد مسکونی تا ۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

رحمتی مشاور املاک فعال در زمزم نیز در ارزیابی خود از بازار اجاره این منطقه گفت: به نظر می‌رسد قیمت‌های رهن و اجاره بیشتر از ۲۰ درصد افزایش پیدا نکند، چرا که بازار کشش رشد بیش از این رقم را ندارد.

وی تاکید کرد: در منطقه زمزم رهن یک واحد آپارتمان ۵۰ متری حدود ۹ تا ۱۰ میلیون تومان یا پنج میلیون تومان ماهی ۱۲۰ هزار تومان است، اما متاسفانه چون نظارتی بر بازار اجاره مسکن نیست صاحبخانه‌ها همین واحد مسکونی را پنج میلیون تومان با ماهی ۱۵۰ هزار تا ۱۶۰ هزار تومان در فایل اجاره مسکن در بنگاه ثبت می‌کنند. به گفته وی، رهن یک آپارتمان ۶۰ متری در منطقه زمزم ۱۱ میلیون تومان است و اجاره آن نیز۵ میلیون تومان با ماهی ۲۵۰ هزار تومان در نظر گرفته می شود.

رحمتی همچنین یادآور شد: سال گذشته موجران (صاحبخانه‌ها) به دنبال مستاجر بودند ولی فکر می‌کنم امسال باز هم مثل سابق شود و مستاجران به دنبال صاحبخانه‌ها برای اجاره مسکن مورد نظر خود باشند. شیرزاد بنگاه‌دار منطقه خانی‌آبادنو همچنین درباره این موضوع گفت: نرخ اجاره بهای مسکن در منطقه خانی‌آبادنو مثل سال گذشته بوده، اما به دلیل استقبال از آپارتمان نوساز نرخ آنها ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: اکثر صاحبخانه‌ها در فروردین ماه امسال نرخ اجاره بهای مسکن را افزایش دادند و به همین خاطر اغلب مستاجران ترجیح می‌دهند قرارداد سال قبل خود را تمدید کنند و جابه‌جا نشوند. به گفته وی، اجاره یک آپارتمان ۶۰ متری در این منطقه ۳ میلیون تومان با ماهی ۲۰۰ هزار تومان و آپارتمان ۷۰ متری ۴ میلیون تومان با اجاره ۲۵۰ هزار تومان است.

ر شد ۲۰ درصدی اجاره‌ بها

سلیمانی، مشاور املاکی که بیش از ۴۰ سال است ساکن منطقه فلاح است، درباره اجاره بهای این منطقه می‌گوید: نرخ اجاره آپارتمانی با عمر بیش از ۵ سال تقریبا مانند سال گذشته است، اما نرخ اجاره بهای آپارتمان‌های نوساز که دارای آسانسور و سایر امکانات رفاهی مجهز می‌باشد، ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته و صاحبخانه‌ها در این منطقه بیشتر کرایه می‌خواهند تا رهن و این مساله برخلاف سلیقه مستاجران است.

وی در ادامه افزود: اجاره یک آپارتمان چند سال ساخت ۸۰ متری در این منطقه ۷ میلیون تومان ودیعه با ۳۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه است.

رضایی مشاور املاک منطقه نازی‌آباد نیز درباره وضعیت این منطقه به خبرنگار فارس گفت: اجاره بهای واحدهای مسکونی نوساز امسال رشد غیرمعقول داشته؛ چرا که وقتی قیمت خرید و فروش افزایش نداشته چرا باید اجاره بها افزایش پیدا کند؟

وی همچنین تاکید کرد: منطقه نازی‌آباد منطقه‌ای تجاری است و اجاره بهای مسکن این منطقه با مناطقی مثل یوسف‌آباد و سعادت‌آباد تا حدودی برابری هم می‌کند.

وی ادامه داد: مستاجرانی که برای اجاره یک آپارتمان به بنگاه مراجعه می‌کنند، این سوال را دارند که چرا اجاره بهای این منطقه تا این حد بالا است. رضایی خاطرنشان کرد: یک آپارتمان نوساز ۶۰ متری که سال گذشته ۱۷ میلیون تومان ودیعه با ماهی ۵۰ هزار تومان اجاره داده شد در سال ۸۹ ، ۲۰ تا ۳۰ درصد گرانتر شده است.

پورمهدی، مشاور املاک منطقه علی‌آباد نیز در تحلیل خود از قیمت اجاره بهای این منطقه گفت: هر چه به فصل تابستان نزدیک می‌شویم اختلاف بین مستاجران و موجران بر سر تعیین نرخ اجاره بها بیشتر می‌شود. پورمحمدی در این باره توضیح داد: نرخ اجاره بهای آپارتمان‌های نوساز در منطقه علی‌آباد ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است و یک آپارتمان نوساز ۶۰ متری در این منطقه ۱۵ میلیون تومان رهن کامل است. صلاحی یکی از مشاوران املاک نزدیک به منطقه امیریه گفت: آپارتمان نوساز در منطقه راه‌آهن بسیار کمیاب است و چنانچه واحد مسکونی نوساز پیدا شود احتمالا قبل از اتمام آن پیش‌فروش شده است.

به گفته وی، یک آپارتمان ۷۰ متری دو سال ساخت در منطقه راه‌آهن ۱۸ میلیون تومان رهن کامل است و چنانچه صاحبخانه اجاره ماهانه بخواهد همین آپارتمان را ۱۲ میلیون با ماهی ۱۰۰ هزار تومان اجاره خواهد داد. حمیدیان، مشاور املاک منطقه امیریه نیز درباره میزان رشد اجاره بها در این منطقه گفت: اجاره بها در این منطقه ثابت است، اما آپارتمان‌هایی که صاحبخانه آن عجله‌ای برای اجاره دادن ندارد، سعی می‌کند با تحمل بیشتر، اجاره مورد نظر خود را در قولنامه درج کند. وی گفت: در منطقه امیریه ملک‌های اجاره‌ای نوساز کمیاب است و احتمال جابه‌جایی مستاجران نیز کم است؛ بنابراین مستاجران و موجران سعی می‌کنند با توافق یکدیگر قرارداد خود را تمدید کنند. به گفته وی، در منطقه امیریه رهن کامل یک آپارتمان ۶۰ متری ۲۰ میلیون تومان و اجاره آن ۵ میلیون تومان ودیعه با اجاره ماهانه ۱۵۰ هزار تومان است.

این فعال بازار مسکن با بیان این مطلب که در این منطقه خانه نوساز محدود است، تاکید کرد: در سال‌های گذشته در ابتدای بهار و تابستان که فصل جابه‌جایی است، استقبال از بازار خرید و فروش و اجاره همزمان با هم افزایش پیدا می‌کرد، ولی در سال ۸۹ این افزایش تا حدودی متوجه اجاره شده و بازار خرید از آن بی‌نصیب مانده است.