گروه مسکن- مهدیس فرقانی: شواهد در برخی از مناطق تهران نشان دهنده تلاش مالکان برای ایجاد موج جدید رونق در بازار مسکن است.

اغلب مشاوران املاک در رابطه با وضعیت خرید و فروش واحدهای مسکونی در محله‌های شمال تهران، اذعان می‌کنند: بازار معاملات مسکن و مستغلات نسبت به سه ماه پایانی سال ۸۸ با ۳۰ درصد رشد همراه بوده است و این رونق حاصل از کاهش قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی و همچنین اداری از سوی فروشندگان است.
یکی از مشاوران املاک فعال در محدوده میدان ونک افزود: در حال حاضر 70 درصد متقاضیان در بازار، خریداران واحدهای اداری هستند و فقط 30 تا 40 درصد از مشتریان قصد خرید واحدهای مسکونی را دارند. ربیعی، از سوی دیگر به کاهش قیمت‌ها به میزان 20 درصد اشاره کرد و گفت: اکثر مالکان در این منطقه قیمت‌های پیشنهادی خود را با گذشت چند ماه به طور چشمگیری کاهش داده اند و همین مساله باعث پیدایش رونق در بازار مسکن شده است و حتی این امر موجب شده تا آن دسته از فروشندگانی که ملک‌هایشان را با نرخ‌های بالا به بازار عرضه می‌کنند با عدم استقبال خریداران روبه‌رو شوند.
عرفانی، یکی دیگر از فعالان بازار مسکن در منطقه یک تهران نیز در این باره اظهار کرد: آن دسته از فروشندگانی که قیمت ملک‌های فروشی خود را بالاتر از ارزش واقعی منطقه اعلام می‌کنند به این دلیل است که آنها در زمانی که زمین و مصالح گران بود ساخت‌وساز کردند و هنگامی که واحدها آماده تحویل شدند، رکود گریبان‌گیر بخش مسکن شده و به همین خاطر این واحدهای گران‌قیمت در بازار خواهانی ندارند. حال که بازار با رونق نسبی مواجه شده است مالکان در نظر دارند دوباره قیمت واحدهای خود را مانند گذشته اعلام کنند و از طرف دیگر با وجود ۳۰ درصد کاهش قیمت طی یکسال گذشته، متقاضیان دیگر این قیمت‌ها را باور ندارند و همچنان از خرید این واحدهای فروشی دوری می‌کنند.
در این میان، اغلب خریداران به دنبال خرید واحدهایی هستند که قیمت آن بیش از 30 درصد افت کرده باشد. در همین حال قیمت فروش هر متر مربع واحد نوساز در حوالی میدان ونک بین 3 میلیون و 400 هزار تا 4 میلیون تومان و حد متوسط قیمت فروش هر متر مربع واحدهای 5 سال ساخت 2 میلیون و 800 هزار تومان از سوی مالکان پیشنهاد شده است.
به گزارش دنیای اقتصاد، در محدوده نیاوران مالکان کمترین نرخ پیشنهادی فروش واحدهای نوساز را ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت پیشنهادی هر متر مربع واحد نوساز در اقدسیه را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، تعیین کرده‌اند.