گروه مسکن- لیلا درخشان: رییس اتحادیه مشاوران املاک از شناسایی محله‌های پرمعامله با استفاده از داده‌های سامانه رهگیری معاملات مسکن خبر داد و گفت: با ردیابی موقعیت املاکی که در طول روز خرید و فروش می‌شوند، محله‌های با تراکم بالا به لحاظ معامله ملکی شناسایی می‌شوند و از این طریق و با هماهنگی با بنگاه‌های مسکن امکان هدایت تقاضا به محله‌های مجاور برقرار می‌شود.

مصطفی قلی خسروی در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: شناسایی محله‌های پرمعامله ملکی از این بابت اهمیت دارد که مسوولان سامانه رهگیری مانع از ایجاد رونق کاذب و در نتیجه تحریک قیمت‌ها خواهند شد.

کاهش ۶۰ درصدی تخلف در معاملات

علاوه بر این رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران معتقد است با گذشت ۲ سال از زمان اجرای کدرهگیری در حدود ۶۰ درصد از تخلفات مربوط به ثبت معاملات مسکن کاهش پیدا کرده است.

مصطفی قلی خسروی با اعلام این خبر به دنیای‌اقتصاد گفت : تا پیش از اجرای کد رهگیری، شکایت‌های متعددی از وقوع تخلف در امر تنظیم معاملات مسکن به اتحادیه مشاوران املاک گزارش می‌شد. این در شرایطی است که با مکانیزه شدن فرآیند ثبت معاملات که حذف فعالیت بنگاه‌داران غیرمجاز را به دنبال داشت، آمار شکایت‌های مردمی تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد که البته صحت و سقم این آمار را می‌توان از قوه قضائیه استعلام کرد.

وی با بیان اینکه سامانه املاک و مستغلات نقش موثری در تجزیه و تحلیل رفتار معاملات مسکن داشته است، اذعان داشت: پیش از این مسوولان در خصوص کمیت معاملات مسکن و همچنین ابعاد آن، بی‌اطلاع بودند، اما سامانه مذکور باعث شده است که دست‌اندرکاران به اطلاعات مربوط به میزان معاملات صورت گرفته در هر نقطه از کشور آگاه شوند که با تحلیل آن امکان تنظیم بازار مسکن کاملا فراهم شده است. به عنوان مثال اگر محله‌ای با تراکم معاملات مواجه شده باشد علت آن بررسی می‌شود و در صورت امکان سعی می‌شود که در سایر نقاط کشور نیز فضایی مشابه برای رونق معاملات مسکن فراهم شود.

قلی خسروی تاکید کرد: قطعا تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به آمار معاملات مسکن نقش موثری در اتخاذ برنامه ریزی‌های بلندمدت برای بازار مسکن خواهد داشت.

وی معتقد است که طرح کد رهگیری وجه‌ حرفه‌ای به شغل مشاوران املاک بخشیده است، چرا که پیشتر به دلیل یکسری نابسامانی‌ها، تمام تخلفات مربوط به ثبت معاملات مسکن به بنگاه‌داران اعم از مجاز و غیرمجاز نسبت داده می‌شد و آنها نیز نمی‌توانستند در برابر این ادعا از خود دفاع کنند، اما خوشبختانه سامانه معاملات مسکن تمامی این پیش داوری‌های نادرست را از بین برده است.

به گفته وی، نظام‌مند شدن مجموعه عملکرد بنگاه‌داران از دیگر دستاوردهای طرح کد رهگیری است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران تاکید کرد: اعتمادسازی در بین متعاملین نیز ماحصل اجرای این طرح است، این در شرایطی بود که پیش از این به دلیل عدم احراز هویت هر یک از طرفین معامله جو ناامن روانی بر فضای معاملات حاکم بود، اما مکانیزه شدن تمام فرآیند کار سبب ایجاد اطمینان خاطر در امر ثبت معاملات مسکن شد.

وی گفت: تمامی این نتایج مطلوب در خلا سازمان ثبت اسناد صورت گرفته است و در صورت اتصال این سازمان به سامانه، قطعا نتایج بهتری حاصل خواهد شد.