رییس انجمن جمعیت‌شناسی گفت: جمعیت مناسب برای شهر تهران بین ۵/۴ تا ۵ میلیون نفر است و اینکه گفته می‌شود باید همین رقم از تهران منتقل شوند، شدنی نیست. دکتر حبیب‌الله زنجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اعلام این مطلب تاکید کرد: در واقع انتقال چنین جمعیتی از شهر تهران با روش‌های معمول غیرقابل اجرا است مگر اینکه مجریان آن از روش‌های غیرمعمول استفاده کنند که در آن صورت اجرای هر کار دیگری هم شاید ممکن باشد.

عضو اسبق هیات علمی دانشگاه تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان جمعیت مطلوبی که شهری با ویژگی‌های تهران می‌تواند داشته باشد، اظهار داشت: جمعیت مطلوب یک شهر متاثر از دو شاخص اشتغال و برآورده شدن نیازهای اساسی است.

زنجانی تصریح کرد: در آخرین طرحی که برای تهران با افق ۱۴۰۵ نوشته شده است، جمعیت این شهر تا آن تاریخ می‌بایست ۲/۹ و حداکثر ۲/۱۰ میلیون نفر باشد، به همین دلیل نیز باید امکانات شهری را مناسب با این جمعیت توسعه داد.

این دانش‌آموخته دکترای جمعیت‌شناسی از دانشگاه پاریس در رابطه با تبعات تولید نسل متولدین میلیونی دهه شصت و تاثیر آن بر جمعیت تهران و ایران گفت: معتقدم در شرایط کنونی این خیز جمعیتی در مورد متولدین این دهه رخ نخواهد داد.

دکتر زنجانی افزود: خیز جمعیتی ناشی از این مساله اگر قرار بود اتفاق بیفتد می‌بایست تاکنون ثمرات و تبعات آن را در جامعه مشاهده می‌کردیم، اما همان گونه که آمار و شواهد نشان می‌دهد از آن خبری نیست.

رییس انجمن جمعیت‌شناسی بالا رفتن سن ازدواج در سال‌های اخیر را از دلایل عمده این اتفاق اعلام کرد و اظهار داشت: اوج جمعیتی متولدین دهه شصت هم‌اکنون در بازه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال هستند که این سن بالاترین دوره قدرت باروری است، اما به دلیل بالا رفتن سن ازدواج این اتفاق تاکنون رخ نداده و از این پس نیز رخ نخواهد داد.