ایران «تجربه تامین مسکن» صادر می‌کند

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: ایران آماده انتقال تجارب و دستاوردهای خود در زمینه تامین مسکن اقشار کم‌درآمد در شهرها و روستاها به خارج است. به گزارش خبرگزاری مهر‌، علی نیکزاد در دومین اجلاس وزرای مسکن و شهرسازی منطقه آسیا - اقیانوسیه گفت: منطقه آسیا اقیانوسیه با داشتن بیش از ۶۰ درصد جمعیت جهان که ۲/۴۳ درصد آنها در سکونت‌گاه‌های نامناسب به سر می‌برند به لحاظ مدیریت شهری و روستایی و اسکان با مشکلات جدی روبه‌رو است.

وزیر مسکن و شهرسازی اظهار داشت: طی ۲۰ سال آینده رشد جمعیتی منطقه آسیا - اقیانوسیه نشان می‌دهد که سهم جمعیت ساکن در این منطقه از ۶۰ به ۷۰ درصد و سهم شهرنشینی نیز از ۴۰ درصد وضع موجود به ۶۰ درصد افزایش می‌یابد. در این میان چنانچه وضع موجود ادامه پیدا کند نسبت افرادی که در سکونت‌گاه‌های نامناسب به سر خواهند برد به شدت افزایش خواهد یافت.

نیکزاد در ادامه به آمادگی جمهوری اسلامی ایران که میزبان آخرین جلسه هیات‌رییسه وزرای مسکن و شهرسازی منطقه آسیا - اقیانوسیه در سوم فوریه سال ۲۰۱۰ بوده است، برای در اختیار قراردادن تجارب خود در زمینه اتخاذ راهکارهای لازم برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد در شهر و روستا با رویکرد عدالت محوری، مهرورزی، برخورداری از حقوق شهری و کاهش تبعیض در شهرها اشاره کرد و گفت: در قانون اساسی ایران داشتن مسکن متناسب با نیاز حق هر فرد و خانواده ایرانی تعیین شده و دولت موظف به اجرای این مهم با اولویت اقشار نیازمند به خصوص روستانشینان و کارگران است. وزیر مسکن ادامه داد: به منظور افزایش تولید، کاهش قیمت مسکن و پاسخگویی به نیاز سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی با تدابیر دولت طرح حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن به اجرا گذاشته شد، طرحی که در آن علاوه بر حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن اعطای معافیت‌های مالیاتی، تخفیف در عوارض صدور پروانه و اعطای وام بانکی بدون بهره تا ۸۰ درصد قیمت هر واحد مسکونی نیز در دستور کار آن قرار گرفته است.