گروه مسکن - در دو هفته اول سال جدید مسافرت‌های نوروزی به شهرهای شمالی باعث شد بازار خرید و فروش ویلا در شمال کشور رونق بگیرد. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، در برخی شهرهای شمالی از جمله ساری، نوشهر، چالوس، نمک‌آبرود، رشت، انزلی و آستارا طی ۷ روز اول امسال مراجعه مردم به بنگاه‌های مسکن برای خرید ویلا و زمین حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد. در این شهرها، مشاوران املاک مجبور شدند برای جوابگویی به مراجعه‌های مردم از روز اول فروردین فعالیت سال جدید را شروع کنند.

این در حالی است که طی سال ۸۸، رکود مسکن باعث شده بود بسیاری از مشاوران املاک در شمال کشور تغییر شغل دهند. همچنین بی‌میلی به خرید ویلا در سال گذشته منجر به تقویت ساخت‌وساز در قالب آپارتمان در شهرهای توریستی شمال کشور شده بود.یک مشاور املاکی در شهر رشت درباره میزان استقبال مسافران نوروزی از بازار مسکن این شهر به «دنیای اقتصاد» گفت: از ابتدای فروردین حدود ۱۰ تفاهم‌نامه بین مالکان ویلاهای نوساز دست اول با خریدارانی که از شهرهای دیگر به رشت سفر کرده بودند در این بنگاه امضا شده است.

وی افزود: عمده این تفاهم‌نامه‌ها به قیمت سال گذشته انجام شده است و در حالی که تقاضا برای خرید ویلا در مناطق خوش‌ آب‌ و هوای رشت افزایش پیدا کرده اما مالکان میلی به افزایش قیمت ندارند.از سوی دیگر قطعات زمین‌های آماده‌سازی شده در شهرهای حاشیه‌ای شمال کشور که مستعد جذب گردشگر است طی چند روز گذشته با استقبال از طرف خریدار روبه‌رو شده است.گفته می‌شود عمده زمین‌های آماده‌سازی شده در شمال کشور فاقد سند ملکی هستند و به‌صورت شورایی خرید و فروش می‌شود. همین مساله موجب شده بود طی یک‌سال اخیر فروش این گونه‌ زمین‌ها با مشکل مواجه شود.به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، پیش‌از شروع سال جدید دبیر اتحادیه کشوری مشاوران املاک که همزمان ریاست اتحادیه مشاوران املاک چالوس را بر عهده دارد، پیش‌بینی کرده بود مسافرت‌های نوروزی به شهرهای شمالی باعث رونق بازار مسکن در این مناطق خواهد شد.