دنیای اقتصاد- تازه‌ترین آمارهای فصلی منتشر شده از صدور پروانه‌های ساخت و ساز حاکی از آن است که روند سقوط حاکم بر این بخش متوقف شده و پاییز امسال حتی شاهد رشد 3 درصدی نسبت به تابستان بوده‌ایم.

روند کاهش سرمایه‌گذاری برای ساخت و ساز از اواسط ۸۷ آغاز شد و در تیرماه امسال شاهد شدیدترین سقوط بودیم؛ اما از همین ماه روند کاهشی کندتر شد تا جایی که آمار فصلی سه ماهه سوم نسبت به سه ماهه دوم بهبود نیز نشان داد.

رشد فصلی پروانه‌های ساختمانی در تهران
سقوط ساخت و ساز متوقف شد
اوج رکود ساخت و ساز در تیرماه به ثبت رسید
نرخ کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی از منفی 64درصد در نیمه اول امسال به منفی 29درصد در ابتدای زمستان رسیده است

گروه مسکن- سحر باباخانی:کارنامه 9 ماهه فعالیت‌های ساختمانی از توقف «روند سقوط» ساخت و ساز در نیمه دوم امسال حکایت دارد به‌طوری‌که حجم احداث واحدهای مسکونی در شهر تهران در سه ماه سوم سال جاری 3 درصد نسبت به سه ماهه دوم رشد کرده و تعداد پروانه های صادره از 800 فقره در تیرماه به 920 فقره در آذر ماه -رشد 13 درصدی- رسیده است.


تعداد پروانه های ساختمانی صادره در تهران(فقره)
همان طور که در منحنی مشاهده می‌شود، ساخت‌وسازهای مسکونی در نیمه اول سال‌جاری کاهش شدید داشت
اما در ماه‌های پایانی سال ۸۸، تعداد پروانه‌های صادر شده تقریبا با مدت مشابه سال قبل برابری می‌کند


ساخت و سازهای مسکونی در تهران اگرچه هنوز در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا نکرده اما نرخ کاهشی صدور پروانه، ماه به ماه در حال کم شدن است به این معنی که بعد از کاهش 70درصدی ساخت و ساز در تیرماه 88 - ثبت اوج رکود ساختمانی- صدور پروانه های ساختمانی به ترتیب 63- درصد در مرداد، 54- درصد در شهریور، 52- در مهر، 43- درصد در آبان و 29- درصد در آذر رشد کرده است.
برخی از سازنده‌هایی که بعد از ۶ ماه وقفه در کار، به‌تازگی به شهرداری تهران برای اخذ پروانه ساخت مراجعه کرده‌اند در این باره به دنیای اقتصاد می‌گویند: گشایش در فروش تعدادی از پروژه‌های مسکونی تازه‌ساز، تا حدی نقدینگی لازم را برای پروژه‌های جدید تامین کرده است.
از سوی دیگر مقامات ساختمانی شهرداری تهران نیز در این باره معتقدند موتور ساخت‌وساز روشن شده و در سال آینده نرخ‌های کاهشی صدور پروانه به صفر خواهد رسید.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، تازه‌ترین گزارش‌ شهرداری از اوضاع ساخت‌وساز در تهران منتشر شده که در آن تعداد واحدهایی که عملیات ساخت‌ آنها در ۹ ماه اول سال‌جاری شروع شده ۵۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و از ۱۳۰ هزار و ۲۸ واحد به ۶۰ هزار و ۴۵۰ واحد رسیده است.
همچنین تعداد پروانه‌های صادر شده در این مدت نیز 57 درصد افت کرده است، به طوری که از 19 هزار و 353 فقره به 8 هزار و 410 فقره رسیده است.
این در حالی است که در ۶ ماه اول سال‌جاری، میزان کاهش پروانه‌ها بیشتر بوده به طوری که ساخت‌وساز نسبت به ۶ ماه اول سال قبل، به لحاظ تعداد واحد ۷۰ درصد و به لحاظ تعداد پروانه‌ها ۶۵ درصد کاهش پیدا کرده بود.


به گزارش «دنیای اقتصاد»، اوج رکود ساختمانی در شهر تهران در طول یک‌ سال اخیر مربوط به تیرماه بوده است. در اولین ماه از تابستان ساخت‌وساز در تهران ۷۰ درصد افت کرد و در این مدت تنها ۸۰۹ فقره پروانه صادر شد.
کارشناسان این افت شدید را ناشی از تشدید موج کاهش قیمت مسکن در همین ماه می‌دانند.
پایان رکود معلوم نیست
در همین‌باره داوود غفاری، مدیر دفتر تدوین ضوابط و قوانین صدور پروانه‌های ساختمانی در شهرداری تهران به «دنیای اقتصاد» گفت: آمارها نشان می‌دهد که صدور پروانه‌های ساختمانی کاهش بیش از 50 درصدی داشته است. این در حالی است که این آمارها گویای این مساله است که ساخت‌وساز در آذر 88 وضعیت بهتری نسبت به آذر 87 داشته؛ چراکه حجم ساخت‌وساز در این مدت با کاهش 29 درصدی، کمترین میزان کاهش صدور مجوزهای ساخت را نشان می‌دهد.وی در ادامه یادآور شد: در تیرماه سال 88 درخواست برای دریافت پروانه ساخت‌وساز 60/69 درصد کاهش داشته و با استناد به آمارها، این ماه راکد‌ترین ماه صدور پروانه‌های ساختمانی در سال 88 شناسایی و معرفی می‌شود.
مدیر کل دفتر تدوین و تنظیم مقررات ساختمانی معتقد است که این آمار‌ها نمی‌تواند سند معتبری برای تخمین رونق ساخت‌وساز باشد؛ چراکه درخواست پروانه‌های ساختمانی در بهمن‌ماه یا اواخر اسفند تا اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت زمان می‌برد تا رسیدگی و صادر شود و باز نمی‌توان به طور قطعی محاسبه کرد که تمامی مجوزها به مرحله ساخت‌وساز برسند؛ چراکه برخی متقاضیان ساخت، تنها برای اطمینان از عدم‌افزایش قیمت‌ها مجوز خود را قبل از پایان سال دریافت می‌کنند و معمولا عجله‌ای برای شروع کار ساخت‌وساز ندارند.
صدور پروانه در 13 روز
غفاری همچنین در پاسخ به این سوال که پروسه صدور پروانه‌های ساختمانی چه میزان زمان می‌برد به «دنیای اقتصاد» توضیح داد: با استناد به زمان‌بندی انجام شده و ماتریس صدور پروانه‌های ساختمانی، از تاریخی که درخواست متقاضیان به جریان می‌افتد، ۱۳ روز کاری زمان می‌برد تا این درخواست‌ها به نتیجه برسد، ولی تاخیرهایی که به چندین ماه نیز می‌رسد، مربوط به اقداماتی است که متقاضیان ساخت باید در زمینه تکمیل مدارک و دستور نقشه انجام دهند و همین مساله زمان صدور پروانه و متعاقبا زمان شروع ساخت‌وساز‌ها را به تعویق می‌اندازد و به این ترتیب نمی‌توان آمار ساخت‌وساز را به شکل دقیق و قطعی تخمین زد.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، شهرداری در سال 88 مصوباتی تحت عناوین مالیات بر ارزش افزوده، تصویب تغییر نرخ مالیات بر نقل و انتقال اموال غیر منقول و ... داشته است و به نظر می‌رسد همین مساله روند ساخت‌وساز در سال آینده را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.
یارانه‌ها به این زودی اثر نمی‌کند
غفاری با بیان این مطلب که تاثیر مستقیم این مصوبات به شکل عینی تا یک سال قابل مشاهده نخواهد بود به «دنیای اقتصاد» توضیح داد: با تداوم شرایط فعلی مسکن، نمی‌توان پیش‌بینی قطعی از روند ساخت‌وساز در سال 89 ارائه کرد.
وی در ادامه یادآور شد: تاثیر روند اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نیز در سال آینده چندان قابل پیش‌بینی نیست و برای قضاوت درباره میزان افزایش ساخت‌وساز در سال ۸۹ کمی زود است؛ چراکه پروانه‌های ساختمانی که در اواخر سال ۸۸ صادر شده‌اند بین ۵/۱ تا ۲ سال زمان می‌برد تا به ثمر و نتیجه برسند و پس از آن زمان نیز با استناد به آمارهای پایان کار می‌توان نتیجه نهایی را اعلام کرد.