تونل توحید فردا باز می‌شود

ایازی در تونل توحید

تونل بعد از افتتاح از ۱۰ شب تا ۶ صبح مسدود است گروه مسکن - سحر باباخانی: سرانجام عملیات احداث تونل توحید پس از ۲۹ ماه به پایان رسید و قرار است این تونل ۲۲۰۰ متری صبح روز دوشنبه افتتاح شود؛ هر چند شهرداری تهران تا حالا چندین بار وعده افتتاح این تونل را داده و به ترتیب عید غدیر خم و بعد از عاشورای امسال را زمان ورود خودرو به داخل تونل توحید عنوان کرده است.

محمد‌هادی ایازی، سخنگوی شهردار تهران دیروز در بازدید خبرنگاران از تونل توحید تضمین کرد که این تونل هیچ مشکل اساسی ندارد و در آینده نیز هیچ ریزشی پیدا نخواهد کرد و تونل توحید در مقابل تونل رسالت که ۱۱ سال برای ساخت آن زمان صرف شد تنها در مدت ۲۹ ماه به پایان رسید که این رکورد خوبی برای این پروژه محسوب می‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، دیروز حدود ۱۰۰ خبرنگار حوزه شهری در حالی از این تونل بازدید کردند که برخی از قسمت‌های تونل خیس بوده و از آن چکه‌های آب ریزش می‌کرد و تنها در بعضی نقاط آن سیستم اطفای حریق نصب شده بود و با استناد به صحبت‌های ایازی قرار است برای تکمیل این پروژه، تونل از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح مسدود شده و عملیات تکمیلی در آن انجام شود. این درحالی است که گفته می‌شود ریزش قطرات آب از داخل تونل توحید طبیعی است.

به گزارش دنیای اقتصاد، در مراسم بازدید از این تونل ۴۰۰۰ نیروی اجرایی این پروژه با جمع‌آوری کارگاه‌ها و کمپ‌های ثابت پس از ۲۹ سال از این پروژه خداحافظی می‌کنند و این تونل را با تمامی حاشیه‌های تلخ و شیرین به شهروندان تهرانی می‌سپارند.

۳۲۰ میلیارد تومان برای تونل توحید

به گزارش دنیای اقتصاد، سخنگوی شهرداری تهران در ادامه بازدید ضمن یادآوری افتتاح تونل «توحید» در روز دوشنبه ۱۲ بهمن‌ماه جاری، صورت‌حساب ارائه شده توسط پیمانکار در مورد هزینه ساخت این تونل را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در حال مذاکره با پیمانکار هستیم، اما پیش‌بینی می‌شود هزینه ساخت این تونل از صورت‌حساب اعلام شده بیشتر و قریب به همان ۳۲۰ میلیارد تومانی شود که پیش از این قالیباف اعلام کرده ضمن اینکه هزینه ساخت تونل از محل دریافت عوارض از مردم تامین و پرداخت شده است. ایازی در مورد معماری سازه تونل و همچنین تضمین ریزش نکردن آن نیز، تصریح کرد: سازه تونل توحید بتنی است که از جهت سازه و معماری با تونل «رسالت» متفاوت است، این در حالی است که به دلیل این که در سازه تونل توحید ۲۵ هزار تن فلز به کار رفته است، از استحکام لازم برخوردار است و این قبیل مشکلات (ریزش و نشست) را نخواهیم دید.

افتتاح تونل تبلیغاتی نیست

ایازی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید شهرداری به خاطر تبلیغات، تونل توحید را افتتاح می‌کند با رد این موضوع، اذعان کرد: مراسم سنگینی به این منظور پیش‌بینی نکرده‌ایم و به قید قرعه ۱۰ شهروند با سوار شدن بر خودروی خود به صورت نمادین از رمپ جنوبی تونل عبور می‌کنند، همچنین رمپ شمالی آن نیز توسط یکی از جانبازان افتتاح می‌شود، لذا برای این کار تبلیغات زیادی نشده و تاکنون نیز نگفته‌ایم که فلان کس را برای افتتاح تونل دعوت می‌کنیم. وی اعلام کرد: احتمالا به مدت دو ماه از ساعت ۲۲ تا شش صبح تونل توحید به منظور انجام اقدامات تکمیلی در راستای زیباسازی داخل آن بسته می‌شود. به گزارش دنیای اقتصاد، سخنگوی شهرداری تهران در مورد میزان تلفات جانی پروژه تونل توحید به خبرنگاران، گفت: یک نفر در همان حادثه ریزش تونل کشته شد که با برگزاری مراسمی از وی تجلیل به عمل آمد این در حالی است که ممکن است در مسیر اجرای این پروژه اتفاقاتی نیز رخ داده باشد که در مورد آنها حضور ذهن ندارم، اما باید گفت نسبت به سایر پروژه‌های اجرا شده در تهران و کشور میزان تلفات تونل «توحید» بسیار کمتر بوده است. به گفته ایازی، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های بزرگ که بعد از افتتاح تونل «توحید» به بهره‌برداری می‌رسد، اجرای پروژه صدر ـ نیایش است که بر اساس آن بزرگراه‌های شرقی و غربی شهر به یکدیگر متصل می‌شوند.