دنیای اقتصاد- تازه‌ترین اطلاعات منتشره از سوی سامانه کد رهگیری وابسته به وزارت بازرگانی نشان می‌دهد که قیمت مسکن در سال‌جاری از ثبات نسبی برخوردار بوده و احتمال تغییرات ناگهانی در آینده نزدیک نیز منتفی است. براساس این گزارش طی ماه‌های تیر تا پایان آذرماه قیمت مسکن نسبتا ثابت بوده و به جز در ماه مرداد اتفاق خاص دیگری رخ نداده است.همزمان محمدصادق مفتح معاون وزارت بازرگانی هم اعلام کرده است که آثاری از شوک قیمتی در بازار مسکن دیده نمی‌شود.

تازه‌ترین گزارش سامانه رهگیری املاک، از انجام «معاملات زمستانی با قیمت‌های تابستانی» حکایت دارد
قیمت مسکن تثبیت شد
کاهش ۳۰ درصدی حجم معاملات خرید و فروش مسکن در پاییز امسال
متوسط قیمت مسکن در تهران متری 1548000 تومان
قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در ۶ ماه اخیر تقریبا ثابت مانده است
فرید قدیری
لیلا درخشان
پیش‌بینی‌ها درباره «رکود بیشتر در بازار معاملات مسکن با ورود به نیمه دوم سال»، به واقعیت پیوست. تازه‌ترین گزارش وزارت بازرگانی از نتایج رهگیری معاملات مسکن نشان می‌دهد حجم خرید و فروش‌ها در پاییز امسال نسبت به تابستان، در تهران و کل کشور به ترتیب 29 درصد و 33 درصد کاهش پیدا کرده؛ در حالی که ارزش معاملات بر مبنای قیمت هر مترمربع واحد مسکونی، در این مدت تقریبا ثابت مانده است.
سامانه رهگیری معاملات مسکن متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران را در حال حاضر یک میلیون و ۵۴۸ هزار تومان و برای کل کشور نیز ۶۰۸ هزار تومان اعلام کرده است. در شهر تهران متوسط قیمت مسکن از ابتدای امسال تاکنون در سطح یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ثابت مانده است.
این در حالی است که پیش‌بینی‌ها درباره هفته‌های پایانی سال، حاوی افت بیشتر حجم معاملات به همراه تثبیت قیمت در بازار مسکن است.
رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه، کاهش ۳۰ درصدی معاملات مسکن در پاییز به دلیل همزمانی این فصل با ایام محرم و صفر بوده، به «دنیای اقتصاد» گفت: تا پایان سال‌جاری قیمت مسکن قدرتی برای افزایش نخواهد داشت.
مصطفی قلی‌خسروی با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت مسکن به سطح واقعی نزدیک شده، تصریح کرد: در حال حاضر، رکود معاملاتی زمینه تغییر قیمت در بازار مسکن را از بین برده است.
به گزارش دنیای اقتصاد، تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده از سامانه کد رهگیری - وابسته به وزارت بازرگانی - حاکی است، در پاییز سال‌جاری نزدیک به ۶ هزار فقره خرید و فروش قطعی مسکن در شهر تهران انجام شده است که نشان می‌دهد در سه ماه سوم امسال روزانه ۶۶ فقره معامله مسکن در تهران به ثبت رسیده است. در تابستان امسال کل معاملات خرید و فروش در شهر تهران، ۸ هزار و ۵۰۰ فقره بوده است.
در کل کشور طی پاییز امسال 11 هزار معامله خرید مسکن به ثبت رسیده است که این رقم در تابستان 16 هزار و 237 فقره بوده است.
براساس این گزارش، متوسط ارزش معاملات مسکن در کل کشور در ۷ ماه اخیر با تغییرات جزئی - در حد ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان- در مرز ۶۰۰ هزار تومان ثابت مانده است.
در حال حاضر طبق آماری که سامانه رهگیری معاملات مسکن از متوسط قیمت در 30 استان کشور تهیه کرده، هر متر مربع واحد مسکونی متر مربعی 608 هزار تومان معامله می‌شود. در رتبه‌بندی استانی، طی سه ماه سوم امسال، تهران گران‌ترین و ایلام ارزان‌ترین استان در بازار مسکن بوده‌اند. در استان ایلام متوسط قیمت مسکن متر مربعی نزدیک به 400 هزار تومان اعلام شده است.
تثبیت از کجا آمد؟
روند تغییرات قیمت مسکن در شهر تهران به عنوان شهر پیشتاز در بازار مسکن، نشان می‌دهد سطح قیمت‌ها از ابتدای امسال تاکنون تقریبا ثابت بوده و در برخی ماه‌ها از جمله مردادماه که حجم نقل‌وانتقالات جهش پیدا کرده، قیمت حدود 100 هزار تومان افزایش یافته است. هرچند افزایش متری 100 هزار تومانی از دید مشاوران املاک، طبیعی است و نمی‌توان آن را نشانه تحریک قیمت‌ها دانست.کارشناسان معتقدند آنچه باعث شده، بازار مسکن طی ماه‌های اخیر روند تثبیت قیمت را تجربه کند، مراجعاتی است که از سوی متقاضیان خرید به بنگاه‌های مسکن صورت گرفته که از یک سو جلوی کاهش بیشتر را گرفته و از سوی دیگر عدم‌خرید از بازار توسط این عده باعث شده زمینه افزایش قیمت کور شود.
آرامش تداوم می‌یابد
محمد صادق مفتح، معاون وزیر بازرگانی معتقد است آرامش فعلی در بازار مسکن تداوم خواهد داشت و کشور با افزایش قیمت مسکن مواجه نخواهد شد.
مفتح در این باره به خبرگزاری مهر گفت: با خروج مسکن از رکود، سامانه ثبت املاک و مستغلات به طور قطع می‌تواند از سوداگری در بازار مسکن جلوگیری کند.
عکس: آکو سالمی