دنیای اقتصاد- وزارت مسکن اعلام کرد نرخ رشد قیمت مسکن در تهران بعد از 5 سال از آخرین «کاهش زیر صفر»، دوباره منفی شد؛ اما این بار رکورد تاریخی به ثبت رسیده است؛ به‌طوری که در نیمه اول سال‌جاری، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران 30 درصد کاهش یافته که این نرخ در طول 17 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.پیش‌از این قیمت‌ها در بازار مسکن تهران سه بار و در سال‌های 71، 76 و 83 کاهش زیر صفر را تجربه کرده بودند که به ترتیب نرخ‌های 5/2-درصد، 7/2- درصد و 6/2- درصد به ثبت رسیده بود.

گزارش جدید وزارت مسکن درباره «تهران» منتشر شد
کاهش بی‌سابقه قیمت مسکن
حلقه سوم دوره رونق - رکود مسکن تکمیل شد آیا رکود به پایان راه رسیده است؟
کاهش 30درصدی قیمت مسکن طی نیمه اول 88 در 17 سال گذشته بی‌سابقه بوده است
فرید قدیری
وزارت مسکن اعلام کرد نرخ رشد قیمت مسکن در تهران بعد از 5 سال از آخرین «کاهش زیر صفر»، دوباره منفی شد؛ اما این بار رکورد تاریخی به ثبت رسیده است؛ به‌طوری که در نیمه اول سال‌جاری، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران 30 درصد کاهش یافته که این نرخ در طول 17 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
پیش‌از این قیمت‌ها در بازار مسکن تهران سه بار و در سال‌های ۷۱، ۷۶ و ۸۳ کاهش زیر صفر را تجربه کرده بودند که به ترتیب نرخ‌های ۵/۲-درصد، ۷/۲- درصد و ۶/۲- درصد به ثبت رسیده بود.
گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت مسکن حاکی است هم‌اکنون شاخص قیمت مسکن و تورم به نقطه انطباق با یکدیگر رسیده است که این معلول سیاست انقباضی بانک‌ها در سال 87 بوده است.
براساس این گزارش، در نیمه اول سال ۸۸ همزمان با کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن در تهران، سومین حلقه رونق- رکود تکمیل شد، به این ترتیب سناریو‌های مختلفی درباره آینده بازار مسکن مطرح است؛ از جمله اینکه دوره رکود به پایان نرسیده و هنوز دامنه حلقه سوم از سمت شیب منفی قیمت‌ها ادامه خواهد داشت؛ اما پیش‌بینی متفاوتی هم وجود دارد مبنی بر اینکه، دوره چهارم تحولات قیمتی به زودی با شکل‌گیری موج رونق آغاز خواهد شد.
به گزارش دنیای اقتصاد در پایان شهریور ماه امسال متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران به یک میلیون و 349 هزار تومان رسید.
افت سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی
رام شدن قیمت‌ها در بازار مسکن اگرچه یک امتیاز مثبت برای دولت نزد مردم محسوب می‌شود، اما تبعات این اتفاق که همزمان با دوره رکودی شکل می‌گیرد، بی‌میلی به سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی است.
وزارت مسکن در فصلنامه تخصصی‌ خود در این باره گزارش داده است در ماه‌های اخیر نرخ رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساخت‌و‌سازهای جدید با شدت زیادی کاهش پیدا کرده است؛ به‌طوری که این نرخ از ۸۰ درصد رشد در سال ۸۶ به ۶۵ درصد در سال گذشته رسیده است.
در سال 87 بخش خصوصی بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان در احداث واحدهای مسکونی سرمایه‌گذاری کرده‌بود.
رابطه معکوس بین صدور پروانه و قیمت مسکن
دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت مسکن معتقد است رابطه مستقیم بین تقاضا برای صدور پروانه ساختمانی و نوسانات قیمت مسکن وجود دارد؛ به‌طوری که هر زمان قیمت مسکن رشد افزایشی پیدا می‌کند، صدور پروانه‌های ساختمانی نیز شدت می‌گیرد و با آغاز رکود، پروانه‌های صادره افت می‌کند؛ به گونه‌ای که طی سال 86 با نرخ رشد 80 درصدی قیمت مسکن در تهران، پروانه‌های صادره نیز نرخ رشدی بالغ بر 70 درصد را تجربه کرد.
در سال ۸۶ که رشد بی‌سابقه قیمت مسکن (۸۰ درصد) و نقطه اوج رونق اتفاق افتاد، میزان تولید مسکن نیز با ثبت رقم بی‌سابقه به حدود ۸۵۰ هزار واحد رسید؛ اما از سال ۸۷ روند نزولی آغاز شد؛ به‌طوری که در حال حاضر رکود تمام عیاری هم در روند قیمت‌ها و هم در بخش ساخت‌وساز در تمام مناطق و شهرهای کشور بروز کرده است.
تضاد در گزارش‌های وزارت مسکن
وزارت مسکن در صفحه ۴۷ فصلنامه شماره ۴۲ خود که دفتر برنامه‌ریزی و اقتصادی این وزارتخانه منتشر کرده، نموداری از روند افت‌وخیز قیمت مسکن ترسیم کرده که در آن نرخ رشد قیمت در نیمه اول سال ۸۷، ۱۵ درصد اعلام شده است.این درحالی است که در تازه‌ترین شماره (۴۵) این فصلنامه که هفته گذشته منتشر شده در صفحه ۱۲، کاهش ۱۵ درصدی قیمت مسکن در سال ۸۷ به نوعی تکذیب شده و از رشد ۲۲ درصدی قیمت‌ها در بازار مسکن تهران طی همان سال حکایت شده است.به این ترتیب آنچه در سال گذشته تحت عنوان کاهش بی‌سابقه قیمت‌ها اعلام شده بود عملا در ۶ ماه اول سال‌جاری اتفاق افتاده است.

قیمت مسکن تا پایان سال ثابت است

وزیر مسکن گفت: قیمت زمین و مسکن از ثبات برخوردار است و بعید به‌نظر می‌رسد تا پایان سال با تغییر قیمت روبه‌رو شویم.
علی نیکزاد در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از روند تغییر قیمت مسکن چیست؟ اظهار کرد: بعید می‌دانم تا آخر سال در قیمت مسکن تغییر داشته باشیم و در شرایط فعلی در ملک و زمین ثبات قیمت داریم، زیرا ساخت مسکن در شهرها و روستاهای کشور به‌طور قابل قبول در حال افزایش است، یعنی ساخت یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را مدیریت می‌کنیم.
نرخ رشد قیمت مسکن در تهران(درصد)