تسهیلات جدید بانکی برای بافت‌های فرسوده

گروه مسکن- به دنبال طولانی شدن روند نوسازی بافت‌های فرسوده و عقب افتادن از برنامه ۱۰ساله این پروژه، نایب رییس اول کمیسیون عمران مجلس از پیشنهادهای جدید این کمیسیون برای نحوه تامین مالی نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد. محمدحسین مقیمی درباره جزئیات این پیشنهاد گفت: تشکیل شورای پول و اعتبار و ارائه تسهیلات جدید بانکی از جمله پیشنهاد‌هایی است که باید مورد رسیدگی و توجه وزارت مسکن و دولت قرار بگیرد.

وی درباره نحوه ارائه این تسهیلات به دنیای‌اقتصاد گفت: با توجه به این مطلب که در حال حاضر بیشترین تسهیلات بانکی و دولتی به مسکن مهر اختصاص پیدا کرده باید به باقی طرح‌هایی که مانند این پروژه وسیع بوده و به منابع مالی بیشتری نیاز دارند توجه شود و در این میان کمیسیون عمران مجلس می‌تواند به برنامه‌ریزی‌های موجود کمک کند، ولی وظیفه اجرا بعد از برنامه‌ریزی و ارائه تسهیلات دولتی مستقیما به وزارت مسکن و شهرسازی بر می‌گردد.

مقیمی همچنین با بیان این مطلب که هنوز نمی‌توان ارزیابی درستی از نحوه عملکرد در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده داشت، گفت: به دلیل کمبود منابع مالی از ابتدای این پروژه هنوز نمی‌توان نمره قابل قبولی به پیشرفت آن داد، ولی با وجود معارضین، گرانی زمین‌های بافت‌های فرسوده و وجود مسائل و مشکلات پیچیده حقوقی این طرح با مشکلات زیادی روبه‌رو است.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، همچنین با تاکید بر افزایش حمایت‌های دولت و شهرداری از طرح‌های اینچنینی گفت: هرچند که شهرداری‌ها و شورای شهرها برنامه‌ها و امکانات خوبی در این زمینه دارند، اما رسیدگی به نوسازی بافت‌های فرسوده به تنهایی و از سوی شهرداری‌ها و سازندگان امکان‌پذیر نیست.