دنیای اقتصاد - به دنبال انتشار آمار جدید وزارت مسکن از اوضاع بازار مسکن که نشان می‌داد قیمت مسکن در پاییز سال گذشته نسبت به پاییز سال ماقبل 21درصد افزایش دارد، معاون وزیر مسکن توضیح داده است که این آمار تناقضی با ادعای کاهش 30درصدی قیمت مسکن در سال گذشته ندارد، چرا که سقوط مسکن در زمستان اتفاق افتاده و با انتشار آمار این فصل، کاهش 30 درصدی عیان خواهد شد.

توضیح معاون ارشد سعیدی‌کیا درباره گزارش تازه منتشر شده
هم تورم 21‌درصدی درست است هم کاهش 30‌درصدی
خواجه‌دلویی: پارسال قیمت مسکن فصل به فصل پایین آمد؛ اما این کاهش در تابستان و پاییز جزئی و در زمستان شدید بود، طوری که زمستان ۸۷ نسبت به زمستان ۸۶ حدود ۲۵ تا ۳۰‌ درصد قیمت مسکن افت کرد
در عین حال قیمت مسکن پاییز پارسال 21 درصد گرانتر از پاییز سال 86 بود.
گروه مسکن- فرید قدیری: وزارت مسکن معتقد است سال گذشته قیمت مسکن هم افزایش داشته است، هم کاهش.
معاون ارشد وزیر مسکن گزارش تازه منتشر شده این وزارتخانه را درباره «تغییرات قیمت مسکن در سال 87» با ارائه آمار جدیدتر تکمیل کرد.
دفتر اقتصادی وزارت مسکن یکشنبه گذشته گزارشی منتشر کرد که در آن نوسانات قیمت مسکن در سال ۸۷ متفاوت از آنچه تاکنون مقامات در این‌باره تحلیل کرده بودند، ترسیم شده بود. در این گزارش اعلام شد متوسط قیمت مسکن در تهران در پاییز سال ۸۷ نسبت به پاییز سال ۸۶، معادل ۵/۲۱‌درصد افزایش یافته است. اما روز گذشته معاون ارشد وزیر مسکن توضیح تکمیلی درباره «تورم مسکن» در سال ۸۷ را به دنیای اقتصاد ارائه کرد.
مهندس منوچهر خواجه‌دلویی، ضمن آنکه صحت همه آنچه در گزارش روز یکشنبه منتشر شده است را تایید کرد، در این باره گفت: آثار افزایش شدید قیمت مسکن در سال 86 تا حدودی به سال 87 نیز کشیده شد. به طوری که نتایج آمارگیری از ارزش معاملات قطعی ملک در اوایل سال 87 نشان می‌دهد در تهران طی بهار، تابستان و پاییز سال گذشته قیمت مسکن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده؛ اما در این فصول روند قیمت‌ها کاهشی بوده است.
خواجه‌دلویی تصریح کرد: مقایسه فصلی قیمت‌ها در سال ۸۷ نشان می‌دهد در تابستان نسبت به بهار قیمت مسکن ۳/۰‌درصد و در پاییز نسبت به تابستان ۹‌درصد کاهش داشته است. وی افزود: اگرچه هنوز آمار مربوط به زمستان ۸۷ منتشر نشده؛ اما مطالعات اولیه نشان می‌دهد بیشترین کاهش قیمت مسکن در طول سال ۸۷، در زمستان همان سال اتفاق افتاده است.
معاون وزیر مسکن با این توضیح افزود: در سال 87 چنانچه مقایسه از نوع سال به سال داشته باشیم، قیمت مسکن روند افزایشی نشان می‌دهد؛ اما چنانچه مقایسه فصل به فصل انجام دهیم کاملا افت قیمت‌ها مشخص است.
خواجه‌دلویی همچنین گفت: بازار مسکن در تهران از اوایل سال گذشته به تدریج مسیر ارزانی را در پیش گرفت و با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، نرخ کاهش قیمت بیشتر شد.
وی تاکید کرد: با احتساب ارزش معاملات املاک در زمستان 87، متوسط قیمت مسکن در سال گذشته حدود 25 تا 30‌درصد کاهش یافته است.
به گزارش دنیای اقتصاد، مطالعات دفتر اقتصادی وزارت مسکن حاکی است در پاییز سال گذشته متوسط قیمت مسکن در تهران ۸/۸-‌ درصد نسبت به تابستان کاهش داشته است. املاک مسکونی در پایتخت طی پاییز سال گذشته به طور متوسط با قیمت یک‌میلیون و ۸۳۰ ‌هزار تومان خرید و فروش شد. این قیمت در تابستان همان سال اندکی بیش‌ از ۲میلیون تومان بود.
عکس: نگار متین‌نیا