حذف تقاضاهای کاذب بر کاهش قیمت موثر است

یک عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس معتقد است: سیاست‌گذاری‌ها در بخش مسکن باید طوری باشد که نیاز کاذب در این بازار حذف شود و قیمت مسکن کاهش یابد. دکتر قاسم حیدری‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در شرایط فعلی بیش از ۵۰درصد تقاضا‌ها در بازار مسکن تقاضای کاذب هستند؛ چراکه سرمایه‌گذاری در بخش مسکن مطمئن‌ترین راه سرمایه‌گذاری در کشور است که به سود بسیاری منجر می‌شود.

وی افزود: تا زمانی که نقدینگی به سمت بخش مسکن سرازیر می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت به سمت پایین آمدن قیمت‌ها حرکت کنیم از این رو برای رفع بحران مسکن باید از فشارهای کاذب کاست.

حیدری‌نژاد گفت: اگر بخش سیاست‌گذاری مسکن یعنی وزارت مسکن و شهرسازی بخواهد این نیازهای کاذب را کاهش دهد، باید اهرم اقتصادی در اختیار داشته باشد تا بتواند با دخالت در این بخش به سمت متعادل کردن این بازار حرکت کند.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: اما وقتی وزارت مسکن، زمینی در اختیار ندارد که به تقاضاهای موجود در سطح گسترده پاسخ دهد چگونه می‌تواند بر این بازار تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: رفع معضلات بخش مسکن فراتر از یک وزارتخانه است؛ باید تمامی نهادهای کشور با یکدیگر همکاری کنند تا فشارهای کاذب از این بخش کاسته شود و سرمایه‌گذاری در این بخش منجر به تولید بیشتر ودر نهایت مردم در این خانه‌ها ساکن شوند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: در شرایط فعلی نمی‌توان پیش‌بینی کرد سال آینده قیمت مسکن کاهش یا افزایش خواهد یافت؛ چراکه بخش مسکن با مسائل اقتصادی کشور درآمیخته است و این اقتصاد است که تعیین می‌کند قیمت خانه گران یا ارزان خواهد شد.