ابلاغ طرح جامع تهران، شاید سال آینده

گروه مسکن- میترا یافتیان: به رغم گذشت سه ماه از زمان تصویب طرح جامع تهران در شورای عالی شهرسازی، هنوز این طرح برای اجرا ابلاغ رسمی نشده است. عکس: حمید جانی‌پور

این در حالی است که حدود یک ماه پیش پرونده بسته شده طرح جامع در جلسه مشترک رییس‌جمهوری، شهردار تهران و مسوولان وزارت مسکن برای آخرین‌بار روی میز اظهارنظر قرار گرفت و قرار بود یک هفته بعد از آن نظرات نهایی روی آن اعمال شود.

وزیر مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد در این باره گفت: طرح جامع تهران که آذرماه امسال در شورای‌عالی شهرسازی به تصویب رسید تا چند هفته دیگر برای اجرا ابلاغ می‌شود.

وزیر مسکن در ادامه گفت‌وگو درباره طرح ویژه رییس‌جمهوری برای مسکن تهران نیز خاطرنشان کرد: هنوز زمان اعلام این طرح فرا نرسیده است.

محمد سعیدی‌کیا درباره موفق یا ناموفق بودن طرح واگذاری زمین‌های ۹۹ساله نیز تاکید کرد: این طرح کاملا موفق بوده است. ضمن اینکه هر کس می‌تواند در این باره صحبت کند، اما این صحبت‌ها باید با استدلال و دلایل منطقی باشد.

وی افزود: قرار بوده وزارت مسکن طی یک‌سال، ۵/۱میلیون زمین با اجاره ۹۹ساله به متقاضیان واگذار کند، اما وزارت مسکن با گذشت ۹ماه از اجرای این طرح در سال‌جاری، تاکنون یک‌میلیون و ۲۰۰هزار قطعه زمین واگذار کرده و این به معنای عمل به تمامی تعهدات است، ضمن اینکه از یک‌سال کاری ۳ ماه دیگر فرصت داریم تا ۳۰۰هزار قطعه سهمیه باقی‌مانده را واگذار کنیم.

وزیر مسکن در ادامه خاطرنشان کرد: ساخت واحد‌های مسکونی ۲ سال زمان می‌برد، اما طی این مدت برای فراهم کردن زیرساخت‌ها تلاش‌های موثری صورت گرفته است.

طرح جامع، شهر را رونق می‌دهد

مدیر کل تدوین ضوابط و مقررات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: با اجرای طرح جامع، نوع ساخت و ساز و نوع رویکرد شهروندان برای کاربردهای درخواستی تغییر می‌کند و شهر رونق بیشتری خواهد گرفت.

مهندس فرزان شیروان بیگی، مدیر کل تدوین ضوابط و مقررات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، با بیان این مطلب گفت: نقشه‌های یک دوهزارم و هم چنین طرح‌های تفضیلی مناطق آماده شده است و در صورتی که طرح جامع جدید شهر تهران، توسط شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شود و تغییر کلی نداشته باشد، این طرح اجرا می‌شود.

شیروان بیگی با اشاره به این که شهر فقط مسکن نیست و شامل خدمات کلی‌تر می‌شود، اظهار کرد: شهر به طور عام دارای خدمات کلی مانند خدمات تجاری، اداری و غیره است و با مصوبات جدید شورای اسلامی شهر تهران و تخفیفاتی که برای ارائه خدمات در نظر گرفته شده است، انواع خدمات به نوعی کاملا انتفاعی شده و این مزیت را یافته است تا سرمایه‌گذاری برای خدمات مقرون به صرفه باشد که شهرداری نیز در این رابطه سیاست تشویقی دارد.

مدیر کل تدوین ضوابط و مقررات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، از تصویب آیین نامه اجرایی دفاتر خدمات الکترونیک خبر داد و افزود: آیین‌نامه اجرایی دفاتر خدمات الکترونیک در کمیسیون بازنگری شورا به تصویب رسیده است و جزییات آیین‌نامه مالی این دفاتر نیز در مراحل نهایی قرار دارد.

شیروان بیگی در ادامه گفت: در صورتی که این آیین‌نامه نیز در شورای شهر به تصویب برسد، یکی از مهم‌ترین تغییرات این بخش، واگذاری حداقل ۵۰ دفتر خدمات الکترونیک به بخش خصوصی خواهد بود.

وی افزود: اجرای این روند، تغییر عمده‌ای را در حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران ایجاد خواهد کرد.