گزارش یک سال نوسازی بافت فرسوده

گروه مسکن - انتشار و فروش اوراق مشارکت به میزان ۶‌هزار میلیارد ریال در اسفند ماه سال جاری از سوی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری وزارت مسکن و شهرسازی، در صورت برخورداری از استقبال بالای مردمی، علاوه بر اینکه خریداران را از سود علی الحساب و قطعی برخوردار می‌سازد موجب بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور شده و به تبع آن آرامش و امنیت را به ساکنین این مناطق هدیه می‌کند. عکس: نادری

دکتر محمد آئینی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان عمران و بهسازی شهری، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد پیرامون عملکرد این سازمان در سال جاری گفت: تعیین محدوده بافت فرسوده اولین خدمات پایه‌ای این سازمان برای خارج کردن مردم از بلاتکلیفی است تا با تعیین این محدوده، مالکان دارای املاک فرسوده تکلیف خود را بدانند که املاک آنها در بافت فرسوده واقع است یا خیر و در صورت قرارداشتن ملک در بافت فرسوده بتوانند از تسهیلاتی که در این زمینه برای نوسازی املاک به آنها ارایه می‌شود، برخوردار شوند.

وی تصریح کرد: از ابتدای اجرای طرح نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده در سال ۸۴ تا به امروز ۳۵۵ شهر کشور در رابطه با بافت فرسوده تعیین محدوده شده و از این تعداد طرح تعیین محدوده ۲۰۱ شهر در شورای عالی شهرسازی و کمیسیون‌های ماده ۵ استان‌ها به تصویب رسیده است.

وی یادآور شد: تهیه طرح بهسازی و نوسازی مطابق با ضوابط و زیر ساخت‌های مورد نظر از دیگر وظایف سازمان است که براساس آن برای ۲۰‌هزار هکتار بافت فرسوده در ۲۸ شهر طرح بهسازی در دست تهیه بوده و تاکنون عملیات تهیه این طرح‌ها برای ۸‌هزار هکتار از این بافت‌ها به اتمام رسیده است از این رو افراد دارای ملک در بافت‌های فرسوده می‌توانند پروانه ساخت دریافت کرده و نسبت به نوسازی و بهسازی اقدام کنند.

آئینی ادامه داد: همچنین با رویکرد توانمندسازی مالکان در بافت‌های فرسوده تلاش زیادی برای هماهنگی و تسریع در روند اخذ تسهیلات بانکی و یارانه‌ها در طرح‌های نوسازی و بهسازی این مناطق از سوی سازمان عمران و بهسازی شهری صورت گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون مجموعه افرادی که به شعب سازمان در سراسر کشور مراجعه کرده و مدارک آنها برای برخورداری از تسهیلات کافی بوده است، برای دریافت این تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند.

وی تعداد این افراد را بیش از ۴‌هزار متقاضی برشمرد و افزود: برابر گزارشات واصله تاکنون حدود ۲‌هزار متقاضی موفق به انعقاد قرارداد با بانک عامل برای دریافت تسهیلات مربوطه شدند.

وی با بیان اینکه آمار پروانه‌های صادره برای نوسازی در بافت فرسوده در سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال‌های قبل از رشد بی‌سابقه‌ای برخوردار بوده است، اظهار کرد: تاکنون برای بیش از۱۱میلیون متر مربع پروانه ساخت با کاربرهای مختلف در بافت‌های فرسوده صادر شده که در صورت انجام عملیات بهسازی به طور ناخالص بیش از ۱۲۰۰ هکتار از بافت‌های فرسوده کشور مورد بهسازی و نوسازی قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: از سال ۸۰ تاکنون برای ۲۰‌هزار واحد فرسوده، پروانه ساختمانی صادر شده که پس از تخریب، امکان ساخت ۷۸‌هزار واحد از طریق نوسازی فراهم می‌شود.

آئینی بالاترین رقم مجوز انتشار و فروش اوراق مشارکت در نوسازی بافت فرسوده را طی سال گذشته ۵۰۰میلیارد ریال دانست و افزود: البته این میزان برای سال جاری ۱۲ برابر رشد داشته و براساس آن در همین حجم پروژه‌هایی با توجیهات فنی، اقتصادی و اجتماعی برای نوسازی بافت‌های فرسوده تعریف شده است.

به گفته وی، بدین منظور حدود ۱۰‌هزار میلیارد ریال پروژه تعریف شده تا ۶‌هزار میلیارد ریال آن مورد پذیرش دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد. همچنین تلاش وسیعی صورت گرفته تا امسال و در مدت ۱۱ ماه این سازمان بتواند برای اخذ مجوز انتشار و فروش اوراق مشارکت به میزان ۶‌هزار میلیارد ریال پروژه تعریف کند.

وی یادآور شد: به‌رغم سال‌های قبل، در سال جاری می‌بایست تمامی طرح‌های نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده در ستاد هماهنگی مسکن استان‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گرفت تا در صورت تایید به تصویب برسد.

شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی نیز پس از اخذ تاییدیه این ستادها در سطح استان‌ها، بلافاصله گزارش‌های فنی و مالی این طرح‌ها را تهیه و به بانک عامل معرفی کرد تا بعد از تایید برای ضمانت انتشار و فروش این میزان اوراق مشارکت با سازمان به توافق رسیدند.

از این رو بانک مرکزی را متقاعد کردیم تا مجوز انتشار و فروش اوراق مشارکت در بافت‌های فرسوده را صادر کند و بالاخره ۱۳ اسفند ماه امسال این اوراق برای فروش در بانک مسکن عرضه شد که نقطه عطفی در تاریخ عمران و بهسازی شهرها بود و هم اکنون نیز در ۵۰۰ شعبه بانک مسکن در حال فروش به متقاضیان است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، جذب وجوه اوراق مشارکت فروخته شده در سال قبل نیز که به مبلغ ۵۰۰میلیارد ریال بود، در دستور کار سازمان قرار داشت که در مدت زمان فروش، حدود ۴۳۵میلیارد ریال از این اوراق به فروش رسید و تاکنون بیش از ۸۰درصد وجوه حاصله در پروژه‌های مربوطه جذب شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: در سال جاری نیز فروش این اوراق با استقبال خوب مردم مواجه شده و به موقع به فروش برسد تا امنیت و آرامش واقعی به ساکنین بافت‌های فرسوده هدیه شود.

وی همچنین به خریداران این اوراق اطمینان داد: اگر تا پایان پروژه در این طرح با سازمان عمران و بهسازی شهری مشارکت داشته باشند پس از ۳ سال از سود علی‌الحساب (۵/۱۵درصدی) و سود قطعی همانند خریداران اوراق مشارکت سال ۸۰ که به میزان ۳/۱۷درصد بود، نیز برخوردار خواهند شد.

وی در رابطه با جایگاه سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده نیز گفت: در سال ۸۶ برای اولین بار مجوز فاینانس به وزارت مسکن و شهرسازی داده شد و تاکنون نیز تلاش‌های زیادی برای تامین منابع خارجی و تعیین محدوده این طرح‌ها صورت گرفته به طوری که در حال حاضر طرح این سازمان

به شورای اقتصاد ارائه شده و امیدواریم به زودی مورد تایید این شورا قرار گیرد.

البته در صورت تایید مجوز یک ساله‌ای صادر می‌شود تا طی این مدت سازمان بتواند با انجام رایزنی با سایر کشورها، نسبت به جذب سرمایه‌گذار خارجی برای تامین مالی پروژه‌های نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده اقدام کند.