65 درصد از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی استاندارد ندارند

گروه مسکن- در حدود نیمی از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی فاقد علامت استاندارد هستند. به گزارش خبرنگار ما، رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با حضور در جمع تولیدکنندگان مصالح ساختمانی با بیان این مطلب گفت:

در‌حال‌حاضر ۵‌هزار و ۷۰۰‌واحد در زمینه تولید مصالح ساختمانی در کشور در حال فعالیت هستند که از این تعداد ۲‌هزار‌ واحد دارای نشان استاندارد بوده، ضمن این‌که ۴۰۰‌واحد تولیدکننده بتن در کشور وجود دارد که از این تعداد نیز ۲۲۰‌واحد دارای نشان استاندارد هستند.

رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با بیان این‌که عمر ساختمان‌ها در ایران حدود ۴۰‌سال بوده، در حالی که در کشور‌های توسعه یافته این میزان به بیش از ۸۰‌سال نیز می‌رسد، خاطرنشان کرد: سیمان و بتن نقش‌محوری در دوام ساختمان‌ها دارند؛ بنابراین نظارت و رعایت استاندارد‌های مصالح ساختمانی باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

همچنین مهدی پورهاشم، مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتى استان تهران، نیز در جمع تولیدکنندگان بتن آماده با اشاره به این‌که میزان تولید بتن در استان تهران به حدود ۱۵‌میلیون مترمکعب در سال می‌رسد، افزود: از ۵ سال پیش تاکنون حدود ۸۰‌واحد تولیدی در زمینه تولید بتن پروانه در استان تهران پروانه گرفته‌اند. وی یادآور شد: براساس قانون موسسه استاندارد از ابتدای سال ۸۷ تولید و عرضه مصالح غیراستاندارد ممنوع است. همچنین در‌حال‌حاضر دستورالعمل حمل‌و‌نقل بتن در حال تدوین بوده و از سال ۸۷ به‌واحد‌هایی که فاقد پروانه باشند سیمان تخصیص داده نمی‌شود.

در این مراسم معاون عمرانی وزیر کشور نیز گفت: در‌حال‌حاضر با وجود تلاش‌های زیاد در بهترین شرایط ۷۰درصد بتن کشور به صورت استاندارد تولید می‌شود که قابل قبول نیست.

سیدمهدی هاشمی گفت: متاسفانه حتی شاهد این هستیم که از شن، ماسه، نخاله‌های بازیافتی، شیشه، گچ و آجر در تولید بتن استفاده می‌شود که عملا استفاده از بتن را در ساختمان‌سازی بسیار خطرناک کرده و باعث کاهش مقاومت ساختمان در مقابل حوادث طبیعی مانند زلزله می‌شود.

هاشمی اذعان کرد: البته در زمینه تولید سیمان وضع بهتر است و بیش از ۹۲‌درصد از سیمان تولیدی در کشور از استاندارد‌های لازم برخوردار است. وی ابراز تاسف کرد: در‌حال‌حاضر در برخی از مصالح ساختمانی مانند گچ ساختمانی و بلوک‌های سیمانی تنها ۲ تا ۳درصد از آن‌ها به صورت استاندارد تولید می‌شوند.

او ادامه داد: همچنین در‌حال‌حاضر بیش از ۱۱۰‌هزار نفر در بخش ساختمانی کشور در حال فعالیت بوده و بیش از ۱۵۰۰ شرکت مشاور و پیمانکار نیز در این زمینه وجود دارد که این افراد باید در زمینه استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد دقت نظر بیشتری داشته باشند.

وی یادآور شد: آمریکا اخیرا گونه‌ای از بتن را کشف کرده است که با به‌کارگیری الیاف در آن ۴۰‌درصد وزن آن را کاهش داده و در عین حال در مقایسه با بتن‌های معمولی مقاومت آن ۵۰۰ برابر افزایش یافته است؛ این در حالی است که چنین خلاقیت‌هایی در کشور ما نیز وجود دارد، اما از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

هاشمی افزود: ایجاد کارخانه‌های تولید بتن خشک برای تسهیل حمل و نقل این محصول نیز از دیگر راهکار‌های مناسب برای حل مشکلات مربوط به بتن در کشور است.