گروه مسکن- چندی است تابلوهای روزشمار پروژه‌های شهری در تهران بعد از اینکه به عدد صفر می‌رسند، اعداد جدیدی را نشان می‌دهند که مفهوم آن پایان نیافتن عملیات ساخت و تکمیل این پروژه‌هاست. پروژه‌هایی چون برج میلاد‌، تونل توحید و حتی نمایشگاه بین‌المللی (شهر آفتاب)مردم و رسانه‌ها را نسبت به زمان بهره‌برداری نهایی و وعده‌های شهرداری حساس کرده است؛ به نحوی که همه را نسبت به افتتاح به موقع پروژه تونل توحید (که نقش اساسی در کاهش ترافیک منطقه دارد) یا نسبت به تعجیل در افتتاح پروژه و بالا بردن ضریب ایمنی تونل در مقوله شناسایی درست قنات‌ها شکاک کرده است. خسرو دانشجو‌، سخنگوی شورای شهر تهران روز گذشته با اشاره به وسعت پروژه‌های شهری توضیح داد: باید در نظر داشت در آغاز همه پروژه‌های وسیع کار کارشناسی و نظارت وجود دارد و برای چنین طرح‌های عظیمی باید زمان و توان بیشتری در نظر گرفت.

این عضو شورای شهر پس از یکصدو نودو‌یکمین جلسه غیر علنی شورای شهر درباره علت وقفه‌های موجود در تکمیل پروژه‌های شهری به خبرنگاران گفت: رویکرد شهرداری افتتاح به موقع پروژه‌هاست و به همین منظور نظارت همه جانبه نیز انجام می‌شود، برای مثال شهردار تهران از طریق دوربین‌های مداربسته کلیه فعالیت‌های تونل توحید را بررسی می‌کند و این نشان‌دهنده حساسیت شهرداری است ولی با تمام این وجود بین نحوه اجرای پروژه‌ها و زمان بهره‌برداری فاصله‌ای وجود دارد که اجتناب‌ناپذیر است. باید در نظر داشت که شهرداری سعی دارد تونل توحید را تا اول مهر افتتاح کند تا از بار ترافیکی این منطقه کاسته شود. وی همچنین درباره پروژه شهر آفتاب گفت: این یک پروژه بزرگ و ملی است و شهرداری به تنهایی توان مالی و اجرایی آن را ندارد.

اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی بهینه از منابع پایتخت

به گزارش دنیای اقتصاد، سخنگوی شورای شهر در ادامه جلسه به دستور الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی و بهره‌برداری بهینه از منابع پایتخت اشاره کرد و از تصویب ماده واحده جدید در این رابطه خبر داد: این ماده واحده با ۲۲ بند تعریف شده که یکسری مبحث توصیه‌ای و تکلیفی را در بر می‌گیرد تا شهرداری در برنامه‌های خود حد‌اکثر صرفه‌جویی در امکانات را در نظر بگیرد.

بنا به گفته خسرو دانشجو یکی از رویکرد‌های مثبت این ماده واحده این است که در پایان سال ۸۸ یک متر و سنجشی برای ارزیابی میزان موفقیت مدیریت منابع وجود داشته باشد.

در همین ارتباط یکی از بند‌ها به شهرداری تکلیف کرده که جداول سنجش کیفی میزان الگوی مصرف تهیه شود و هر مجموعه‌ای که نتوانسته خود را با الگوی بهینه‌سازی وفق دهد شناسایی و مباحث تشویقی و تنبیهی نیز در این رابطه تعریف شود.