گروه مسکن- در چند ماه گذشته چندین شرکت با معرفی پروژه‌های ویلاهای مشارکتی در سرتاسر کشور شروع به فروش واحدهای ویلایی مشارکتی در چندین شهر کردند و این اقدام از سوی این شرکت‌ها طراحی نوین و راهی برای صاحب ویلا کردن تمام اقشار جامعه محسوب می‌شود.

این شرکت‌های مذکور قیمتی که در ابتدا برای فروش هر واحد ویلا در نظر گرفته بودند ۹میلیون تومان بود، اما چندی پیش در یکی از روزنامه‌های صبح آگهی فروش ویلاهای مشارکتی با مبلغ ۹میلیون و ۸۰۰هزار تومان اعلام شد و در طی یکی دو روز گذشته این آگهی با مبلغ ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان آگهی شده است. این افزایش قیمت، رشد ۱۰درصدی قیمت ویلاهای مشارکتی را اخیرا بیان می‌کند، این در صورتی است که این روزها خبر کاهش قیمت ملک نقل محافل است و در بازار مسکن هیچ افزایش قیمتی که صورت نمی‌گیرد هیچ، بلکه هرچه که هست کاهش قیمت است، اما از سوی دیگر برخی از این شرکت‌ها از کاهش قیمت هیچ اطلاعی ندارند و اینطور فکر می‌کنند که مردم از اوضاع فعلی بازار مسکن از لحاظ رکود و کاهش قیمت ملک بی‌اطلاع هستند. این در حالی است که درج این آگهی از سوی برخی از شرکت‌های مذکور برای مردم قابل درک نیست و نسبت به افزایش قیمت واحدهای ویلایی مشارکتی مخالف هستند، زیرا آنها عقیده دارند هنگامی که بازار مسکن در کشور دچار رکود شده و این رکود سبب کاهش قیمت ملک شده است، چطور ممکن است ویلاهای مشارکتی با افزایش قیمت مواجه شوند!
بازار واحدهای اداری کساد است
گروه مسکن- مهدیس فرقانی: با یک نگاه دقیق به آگهی‌های خرید و فروش واحدهای اداری و به خصوص آگهی‌های رهن و اجاره واحدهای اداری اعلام شده در روزنامه‌ها نسبت به آگهی‌های خرید، فروش، رهن و اجاره واحدهای مسکونی این امر کاملا واضح است که قیمت و نرخ اجاره بهای واحدهای اداری نسبت به واحدهای مسکونی بیشتر است و این نکته قابل ذکر است که حدود قیمت و اجاره واحدهای اداری یک منطقه با حدود قیمت و اجاره واحدهای مسکونی همان منطقه یکسان نیست.واحدهای اداری به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول: واحدهای اداری با سند و موقعیت اداری و دسته دوم: واحدهای اداری با سند مسکونی و موقعیت اداری.کاملا مشخص است که واحدهای اداری با سند و موقعیت اداری از ارزش پولی بیشتری نسبت به دسته دوم برخوردار هستند. طبق گفته یکی از مشاوران املاک تهران در حال حاضر بازار خرید، فروش، رهن و اجاره واحدهای اداری ۵ ماه است که با رکود سنگینی مواجه شده است و قیمت واحدهای اداری نسبت به اوایل سال تا به الان متری یک‌میلیون تومان کاهش داشته است. این مشاور املاک در ادامه می‌گوید: وضع بازار رهن و اجاره نسبت به بازار خرید و فروش کمی رضایت‌بخش‌تر است اما رهن و اجاره در سال گذشته بیشتر صورت می‌گرفت.