قائم مقام اداره کل شهرسازی و طرح‌های شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: با تعیین زمین‌های مناسب با طرح املاک و اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهر تهران، نخستین گام در نهایی شدن ضوابط طرح تفضیلی جدید تهران برداشته شد. مهندس مجید پاکساز، قائم مقام اداره کل شهرسازی و طرح‌های شهری، در گفت‌وگو با خبرنگار سما با بیان این مطلب گفت: براساس مصوبه ۴۵۴ کمیسیون ماده ۵، اداره تدوین ضوابط و مقررات و صدور پروانه در معاونت شهرسازی و معماری تهران موظف شده‌اند تا در یک ‌دوره زمانی سه ماهه، ضوابط و مقررات ساخت و ساز شهری را بر پایه طرح‌های تفضیلی جدید شهر تهران آماده و به کمیسیون ماده۵ ارائه کنند.

وی با اشاره به این که تاکنون ضوابط مشخصی برای اجرای طرح تفضیلی جدید تدوین نشده است، افزود: برای نخستین‌بار در طرح تفضیلی تهران، واژه «محدوده‌های املاک و اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهر تهران» استفاده شده است که می‌تواند جزو مهم‌ترین ارکان ضوابط طرح تفضیلی جدید محسوب ‌شود. وی با بیان دلایل ضرورت تعیین املاک و اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهر تهران گفت: شهر، محیط زنده و پویایی است که نمی‌توان برای آینده ساکنان آن به طور کامل تصمیم‌گیری کرد، به همین دلیل مجموعه‌هایی از املاک و زمین‌هایی به عنوان ذخیره طرح‌های آتی شهری شناسایی شده تا کمبودهای تجهیز و فضاهای شهری با فرض ثابت ماندن سقف جمعیتی در آن فضاها برنامه‌ریزی و طراحی شود.

پاکساز خاطر نشان کرد: تعیین این اراضی از ابتدای تدوین طرح‌های تفضیلی آغاز شده است و این زمین‌ها بیشتر در املاک مناطق حاشیه ای تهران مانند مناطق ۴، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ در نظر گرفته شده است.