ساخت مسکن مهر به روش سنتی غیرممکن است

سیاست ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی پارسال محقق نشد، امسال محقق می‌شود؟

گروه مسکن - میترا یافتیان: روند کند و شاید طبیعی حاکم بر پیشرفت عملیات ساخت مسکن مهر از یک سو و عملکرد تولید مسکن در سال ۸۶ از سوی دیگر، باعث شده هدفگذاری دولت برای ساخت سالانه ۵/۱میلیون واحد مسکونی به نوعی مشمول تغییراتی شود. وزیر مسکن و شهرسازی روز گذشته در جریان برگزاری اولین همایش ملی فناوری‌های نوین صنعت ساختمان در مشهد گفت:«ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی در سال به شیوه سنتی قابل‌حصول نیست و اگر هم باشد، به مصلحت نیست، چراکه ساخت این تعداد مسکن با روش‌های قدیمی هزینه‌های زیادی را برای کشور ایجاد می‌کند.»

وزیر مسکن اکنون معتقد است: «ساخت انبوه فقط با روش‌های صنعتی محقق می‌شود»؛ این در حالی است که فعلا فقط ۲ تا ۳درصد ساختمان‌های فعلی در کشور به روش‌های نوین ساخته می‌شود، بنابراین در شرایط فعلی تولید ۵/۱میلیون مسکن طی یک سال عملا غیرممکن است. اعلام ناتوانی برای ساخت مسکن به اندازه نیاز موثر آن هم در حالی که پیشتر وعده‌هایی برای ساخت دقیقا ۵/۱میلیون واحد مسکونی طی یک‌سال داده شده بود، غیرقابل باور است. چرا که در مقابل، این پرسش مطرح می‌شود که چگونه بازار باید به تقاضای موثر که سال به سال به حجم آن افزوده می‌شود، پاسخ دهد؟

مرکز پژوهش‌ها و اسناد ریاست‌جمهوری فروردین ماه امسال گزارش داد بازار مسکن کشور در پنج سال منتهی به سال ۱۳۹۱ با تقاضای فزاینده مسکن مواجه خواهد بود که میزان این تقاضا برای سال ۸۷ معادل ۳/۱میلیون واحد، سال ۸۸ معادل ۴/۱میلیون واحد، سال ۸۹ معادل ۵/۱میلیون واحد، سال ۹۰ معادل ۶/۱میلیون واحد و برای سال ۹۱ معادل ۷/۱میلیون واحد خواهد بود.این درحالی است که سیاست ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی به‌رغم عدم تحقق آن در سال ۸۶ امسال و احتمالا سال آینده نیز به مرحله عمل نمی‌رسد، چون به گفته وزیر با شیوه فعلی ساخت‌و‌ساز نمی‌توان این میزان مسکن ساخت. به گزارش دنیای اقتصاد، محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن در همایش مشهد از اتمام بررسی و تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی تولید مسکن تا سه هفته آینده در دولت خبر داد. وی افزود: در‌حال‌حاضر تامین مسکن کم‌در‌آمدها، برنامه مسکن مهر و اجاره‌ای ۵ساله در دستور کار دولت قرار دارد.وی تحقق برنامه‌های ساخت مسکن به روش‌های گذشته و سنتی را غیر قابل حصول خواند و افزود: در شرایط کنونی باید به فناوری‌های جدید و صنعتی‌سازی به عنوان یک وظیفه مهم پرداخته شود و وزارت مسکن و شهرسازی در این راستا حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورد.

سعیدی‌کیا با بیان اینکه هم اکنون در کشور برخی فناوری‌های نوین مورد استفاده متداول قرار نگرفته است، تصریح کرد: باید ارتباط مناسب میان سازندگان و کسانی که فناوری‌های نوین را دارند، برقرار شود.وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: در بازارهای رقابتی دنیا باید مصرف‌کنندگان ترغیب به استفاده از فناوری‌های نوین بخش ساختمان کشور شوند.

سعیدی‌کیا همچنین از کاهش نرخ مالکیت مسکن خبر داد و گفت: در حال حاضر نرخ مالکیت در بخش مسکن کشور حدود ۶۳ تا ۶۴درصد است که نسبت به سال ۷۵ معادل ۸ تا ۹درصد کاهش یافته است. سعیدی‌کیا درباره بحث نظارت بر ساخت وساز نیز گفت: نظارت بر امور ساخت بر عهده سازمان نظام مهندسی است و البته قبول دارم کار نقص دارد، اگرچه نظارت‌ها بهتر از قبل شده است.

وزیر مسکن در حاشیه همایش به خبرنگار دنیای‌اقتصاد درباره بحران اقتصادی در غرب و اثر آن بر بازار مسکن کشورمان گفت: در آمریکا بانک‌ها بین ۹۵ تا ۱۰۰درصد ارزش خرید مسکن را به مردم وام می‌دهند و در دو سال گذشته به دلیل افزایش نرخ بهره بانک‌ها در آمریکا، بازپرداخت وام‌ها دچار مشکل شد.

وی افزود: اتفاقی که در بازار مسکن آمریکا موجب بحران شد، در مسکن مهر نمی‌افتد، چون متقاضیان مسکن مهر بعد از اتمام مراحل ساخت، با ارزش افزوده قابل توجهی نسبت به وامی که در ابتدا دریافت کرده‌اند، روبه‌رو می‌شوند و لذا تشویق می‌شوند اقساط وام را بپردازند. سعید‌ی‌کیا تصریح کرد: بحران اقتصادی غرب تاثیر ناچیزی

بر بخش مسکن کشور دارد. وزیر مسکن درباره اظهارنظرهایی مبنی بر کندی عملیات ساخت مسکن مهر گفت: کدام پروژه ساختمانی است که کمتر از سه سال انجام آن طول بکشد؟

وی تصریح کرد: عملیات ساخت این پروژه ملی بر اساس هدف‌گذاری پیش می‌رود و هیچ مشکلی در تامین مصالح ساختمانی جز آهن‌آلات نداریم.

هدف‌گذاری برای تولید در برنامه پنجم

در این همایش معاون امور ساختمان و مسکن وزارت مسکن نیز با بیان اینکه برای رشد تولید باید به سمت تولید صنعتی برویم، گفت: در حال حاضر در حدود ۵/۲ تا سه‌درصد واحدهای مسکونی به شکل صنعتی تولید می‌شوند که سهم مناسبی نیست و نشان می‌دهد با بخش تولید صنعتی فاصله‌ بسیاری داریم.

منوچهر خواجه‌دلویی درباره‌ راهکار دولت برای افزایش تولید در بخش مسکن اظهار کرد: درحال حاضر تولید در این بخش افزایش یافته است و این را مجوزهای پروانه ساختمانی نشان می‌دهد. وی افزود: در سال ۸۵ و ۸۶ رشد صدور پروانه داشته‌ایم که یک تا دو سال آینده اثر خود را در بازار نشان می‌دهند. خواجه‌دلویی با اشاره به اینکه در سال گذشته برای اولین بار مجوزهای پروانه‌های ساختمانی در مجموعه‌ پروانه‌های شهر و روستایی به یک میلیون پروانه رسید، گفت: امسال نیز نسبت به سال گذشته به‌طور متوسط ۱۸‌درصد رشد داریم و امیدوار هستیم این رشد نسبت به سال گذشته تا پایان سال حفظ شود.

وی اظهار کرد: آمار واحدهایی که ساخت آنها به پایان رسیده نیز گویای این امر و این آمار نیز نشان‌دهنده رشد تولید در بخش مسکن است.

معاون امور ساختمان و مسکن وزارت مسکن تصریح کرد: با روش‌های سنتی نمی‌توان به حجم انبوه تقاضا پاسخ داد و باید به سمت حمایت از تولید صنعتی برویم. در این راستا دولت نیز حمایت‌های لازم را از این بخش آغاز کرده است و هدف‌گذاری کرده‌ایم در برنامه‌ پنجم توسعه حجم تولید صنعتی در کشور به ۲۰‌درصد برسد. وی افزود: اگر می‌خواهیم این امر محقق شود، باید دولت بسترسازی کند و بخش خصوصی در این بخش فعال شود. امیدواریم با توجه به کارهایی که مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در این زمینه انجام می‌دهد، به این هدف دست پیدا کنیم.

۳۰ فن‌آوری نوین در بخش مسکن

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن کشور نیز در این همایش گفت: در سال جاری بالغ بر ۳۰ فن‌آوری نوین در بخش ساخت و ساز مسکن تایید شده و هم اکنون جهت اجرا در اختیار مهندسان ساختمان کشور قرار گرفته است. محمود فاطمی عقدا امروز در اولین همایش ملی فن‌آوری‌های نوین صنعت ساختمان در مشهد، گذر از سنتی‌سازی به صنعتی‌سازی ساختمان را نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم خواند و گفت: امروزه اجرای سنت‌های فن‌آوری‌های نوین در صنعت ساختمان کشور از دغدغه‌های دست‌اندرکاران بخش مسکن است، ضمن اینکه ساخت صنعتی به روش‌های سنتی پاسخگوی نیازهای بخش مسکن نخواهد بود.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن کشور با بیان اینکه در روش‌های سنتی سالانه ۳۰‌درصد انرژی به کار گرفته شده، هزینه‌ای بالغ بر ۶‌میلیارد دلار در بر دارد و به هدر می رود، افزود: تحقق اهداف سند چشم انداز بخش مسکن، اجرای ماده ۳۰ برنامه چهارم و قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن از جمله الزامات قانونی حرکت به سمت صنعتی‌سازی ساختمان است.

وی با اشاره به وضعیت موجود بخش مسکن عنوان کرد: تولید کمتر از ۳‌درصد از کل ساخت و سازهای کشور به روش صنعتی، وجود نیاز انباشته بالغ بر ۲‌میلیون واحد مسکونی، وجود تقاضای موثر برای بیش از یک و نیم‌میلیون واحد، وجود ۸۰‌درصد نیروی غیر ماهر در بین شاغلان بخش مسکن و طولانی بودن زمان ساخت و ساز وضعیتی است که باید راهکارهای برون رفت از آن پیش‌بینی شود.

فاطمی عقدا با بیان اینکه امکان صنعتی کردن تمام فرآیند ساختمان‌سازی در کشور وجود دارد، افزود: شناسایی واحدهای تولیدی صنعتی اجزای مسکن، تشکیل بانک اطلاعاتی، اولویت بندی مناطق کشور و استفاده از فن‌آوری‌های نوین از راهکارهای پیشنهادی برای صنعتی کردن فرآیند تولید ساختمان است.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن کشور با اعلام اینکه تاکنون ۳۰ فن‌آوری نوین در بخش مسکن مورد تایید قرار گرفته است، گفت: هم اکنون این تعداد فن‌آوری نوین در قالب گزارش‌های فنی تهیه و در اختیار مهندسان ساختمان کشور قرار گرفته است.

سعید‌ی‌کیا: بحران اقتصادی غرب تاثیر ناچیزی بر بخش مسکن کشور دارد