وزیر مسکن و شهرسازی گفت: تعریف کلانشهر در شورای عالی شهرسازی اصلاح و شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر کلان شهر محسوب می ‌شوند. به گزارش خبرگزاری مهر محمد سعیدی‌کیا پنجشنبه گذشته در جلسه شورای اداری شهر رشت با بیان اینکه هم اکنون هشت شهر کلان در کشور وجود دارد، افزود: با اصلاح این تعریف، شهر رشت جزو کلان شهرهای کشور قرار گرفته و از امکانات تبصره ۱۳بهره‌‌مند می‌شود.

وی گفت: شهر رشت به‌ دلیل اینکه جزو کلان شهرها نبود، لذا از رشد و توسعه لازم در این مدت برخوردار نبوده و از کاروان توسعه عقب مانده است.

سعیدی کیا با اعلام اینکه مشکل مسکن شهر رشت با اختصاص ۴۰۰ هکتار زمین حل می شود، افزود: تاکنون ۱۷۶هکتار از این اراضی برای ساخت مسکن مهر در شهر رشت اختصاص یافته است.

وی همچنین در خصوص بافت فرسوده شهر رشت افزود: شهرها را باید با اصلاح بافت فرسوده اصلاح کرد که هم‌اکنون ۶۵۰ هکتار بافت فرسوده در شهر رشت وجود دارد.

وی در خصوص استفاده از تسهیلات ارزی برای اصلاح بافت فرسوده گفت: این کار میسر نیست، چون تورم‌‌زا است، اما برای خرید برخی ماشین آلات قابل استفاده است.

اعطای اعتبار به ۳ استان شمالی

وزیرمسکن و شهر سازی در جلسه اداری شهرستان رشت گفت: شهرهایی مثل ساری و رشت و استان‌هایی همچون گیلان و مازندران بعد از انقلاب توسعه لازم را پیدا نکردند و باید کاری برای اینها انجام دهیم.

سعیدی‌کیا با بیان این مطلب گفت: در جلسه کارگروه تخصصی وزیران و نمایندگان رییس جمهور دستور داده شد که تعریف کلان شهر در شورای عالی شهرسازی عوض شود.

وی افزود: در کارگروه مسکن تصمیم گرفتیم که۴۰۰ هکتار زمین سپید رود را در اختیار بگیریم.

سعیدی‌کیا از فرماندار خواست هزینه‌ها، کسری و اعتبار سه پل رو گذر رشت را به طور مجزا ارائه کند تا در جلسه هیات دولت بررسی شود.

وی ادامه داد: در جلسه رییس جمهور دستور دادند که برای سه استان شمالی کشور اعتبار خوبی جهت حل معضل پسماند در نظر گرفته شود تا طی سه سال آینده این مشکل برطرف شود.