سیر نزولی تولید مسکن

سعیدی‌کیا: بانکهای مسکن ،تجارت و صادرات همکاری خوبی با مسکن دارند

گروه مسکن- میترا یافتیان: در حالی که از دو ماه گذشته علایم رکود ساخت و ساز در تهران و برخی شهرهای کشور نمایان شده و همچنین کارشناسان مسکن پیش از این هشدارهایی را در این باره اعلام کرده بودند اما اکنون کاهش در حجم صدور پروانه های ساختمانی به حدی رسیده است که وزیر مسکن و شهرسازی سیر نزولی تولید مسکن را تایید می کند. به گزارش دنیای اقتصاد تسلط غیر حرفه ای ها در ساختمان سازی و نگاه صرف آنها به کسب سود در این شغل باعث شده اکنون که قیمت مسکن روند نزولی را در پیش گرفته تمایل این افراد(غیر حرفه ای ها) به ادامه فعالیت در بخش ساخت و ساز به شدت کاهش پیدا کند.همچنین انبوه سازان به عنوان گروه حرفه ای در ساختمان‌سازی این روز ها به دلیل سختگیری بانک ها در پرداخت تسهیلات با کمبود سرمایه برای فعالیت رو به رو هستند.

محمد سعیدی کیا در گفت و گو با دنیای اقتصاد با تاکید بر اینکه نباید به شرایط جدید ساخت و ساز رکود بگوییم اعلام کرد تولید مسکن در سال جاری سیر نزولی را می‌گذراند.

وزیر مسکن و شهرسازی درابتدای این گفت‌وگونتایج ارائه گزارش عملکرد سیستم بانکی در شورای عالی مسکن را تشریح کرد.

وی در این باره گفت: در جلسه اخیر شورای عالی مسکن مروری به کار بانک‌ها صورت گرفت و بر اساس گزارشی که ارائه شد سه بانک مسکن، تجارت و صادرات در حال حاضر در زمینه پرداخت تسهیلات به بخش مسکن خوب کار می‌کنند.

در این جلسه همچنین قراردادهایی را که این بانک‌ها منعقد و نیز مبالغی را که از بانک مرکزی دریافت کرده بودند، اعلام شد. وزیر مسکن افزود: مابقی بانک‌ها نیز مطمئن هستم تا یکی دو هفته آینده می‌آیند و به این ترتیب پرداخت تسهیلات برای آماده‌سازی و بلافاصله پس از آن وام‌های ساخت‌وساز آغاز می‌شود، بنابراین تدابیر خوبی بانک مرکزی دارد که انشاءا... این روند راه می‌افتد و بازار تولید مسکن رونق می‌گیرد.

رکود نگویید

سعیدی‌کیا در ادامه این گفت‌وگو درباره ارقام تولید مسکن در ۴ ماه اول امسال و بروز علائم رکود در ساخت‌وساز گفت: نباید بگوییم رکود چون‌ پارسال بیشترین تعداد پروانه ساختمانی در تاریخ کشور صادر شد امسال هم آمار ۵ ماهه نشان‌دهنده رشد است. وی افزود: البته قبول دارم تولید مسکن در سال جاری سیر نزولی دارد، اما هنوز آمار تولید مسکن در ۵ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته ۱۳درصد رشد داشته است. بنابراین اگر چه آن رشد ۲۱درصدی را که در ۴ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۸۶ داشتیم و در ۵ ماه سال جاری به ۱۳درصد رشد نسبت به مدت زمان مشابه در گذشته رسیده، اما نمی‌توان آن را به مفهوم رکود دانست.

سعیدی‌کیا تصریح کرد: فرض کنید مجموع تولید مسکن در سال جاری به اندازه پارسال باشد، یعنی تولید ۸۰۰هزار واحد مسکونی با این حال این آمار هم به معنای رکود نیست و جزو سال‌های پررونق تولید محسوب می‌شود.

راه‌های منع رکود

وزیر مسکن و شهرسازی کشورمان پرداخت وام‌های ساخت و راه‌اندازی بازار رهن ثانویه را از جمله برنامه‌های در دست اقدام دولت برای جلوگیری از رکود تولید مسکن عنوان کرد و گفت: پرداخت وام‌های ساخت و راه‌اندازی بازار رهن ثانویه بنا بر توافقاتی که با بانک مرکزی داشته‌ایم، به زودی محقق می‌شود البته در رابطه با بازار رهن ثانویه امیدم این بود که تا اواخر شهریورماه امسال راه‌اندازی شود، اما دوستان برای اطمینان بیشتر در بانک مرکزی در حال بررسی روی نحوه اجرای این طرح هستند.

بنابراین اگر رهن ثانویه راه بیفتد انبوه‌سازی هم رونق می‌گیرد چون برای انبوه‌سازان نیز شرایط دریافت وام فراهم می‌شود.

نظر وزیر درباره وام ۳۰میلیونی

سعیدی‌کیا در بخش دیگری از گفت‌وگویش با دنیای اقتصاد به وام ۳۰میلیونی ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: همانطور که تاکنون اعلام شده وام ۳۰میلیونی برای ساخت است و هر فردی که ۱۵میلیون تومان برای یک سال در صندوق سرمایه‌گذاری مسکن، سپرده‌گذاری کند، بعد از یکسال ۳۰میلیون تومان وام برای ساخت‌وساز می‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که «چرا انبوه‌سازان از این وام استقبال خوبی نکرده‌اند؟» گفت: این را باید از انبوه‌سازان سوال کنید به طور کلی باید بگویم چون دریافت این وام مشمول ۱۵میلیون تومان سپرده‌گذاری یکساله در صندوق بانک مسکن است، لذا انبوه‌سازان می‌گویند این شیوه مناسب نیست چون باید یکسال سرمایه خود را بخوابانند.

اما انبوه‌سازان می‌توانند حتی کمتر از ۱۵میلیون تومان نیز در حساب جاری بانک مسکن سرمایه‌گذاری کنند و بعد از یک سال ۲ برابر میزان سرمایه‌گذاری خود، وام برای ساخت دریافت کنند بنابراین برای انبوه‌سازان مشکلی ندارد که برای دریافت وام ساخت، کمتر از ۱۵میلیون تومان در حساب جاری مربوطه سرمایه‌گذاری کنند، البته این موضوع هم‌اکنون نیز جاری است و تعدادی از انبوه‌سازان نیز از این وام‌ها دریافت کرده‌اند.

وزیر مسکن تصریح کرد: نکته دیگری که باید درباره وام ۳۰میلیونی متذکر شوم اینکه اگر فردی تعدادی واحد به طور مثال ۴ الی ۵ واحد مسکونی ساخت و خواستار فروش این واحدها شد در صورتی که این واحدها را به سپرده‌گذاران صندوق بانک مسکن بفروشد، می‌تواند تا ۱۵میلیون تومان آن را فروش اقساطی کند.

وی افزود: هم‌اکنون یک صندوق سپرده‌گذاری مسکن وجود دارد که الزام سپرده‌گذاری ۱۵میلیون تومان طی زمان مربوطه را دارد، اما یک حساب جاری انبوه‌سازان نیز هست که الزام برای سپرده‌گذاری ۱۵میلیون تومانی ندارد، البته سقف پرداخت وام برای ساخت در هر مورد یاد شده ۳۰میلیون تومان است.

ما کارهایمان را از قبل انجام داده‌‌ایم

دنیای اقتصاد در این گفت‌وگو از وزیر مسکن، پرسید: «با توجه به چند قفله شدن بانک‌ها و کندی روند ارائه تسهیلات به بخش‌های مختلف، همواره مشاهده شده دو وزیر کار و صنایع تلاش زیادی برای گشایش این قفل‌ها کرده‌اند، چرا با وجود این که ساخت‌وساز مسکن مهر در کشور به دلیل عدم ارائه تسهیلات بانکی معطل مانده، تلاش ویژه‌ای از سوی وزارت مسکن صورت نمی‌گیرد؟»

سعیدی کیا در یک جمله پاسخ این پرسش را داد: «ما از قبل کارهایمان را انجام داده‌ایم، شما هم خبر دارید.»

وزیر مسکن همچنین درباره اعلام بانک مرکزی مبنی بر اولویت صنعت در پرداخت تسهیلات و در نتیجه به حاشیه رفتن تسهیلات ساخت مسکن گفت: این طور نیست، دنیای اقتصاد این موضوع را طوری دیگر تحلیل کرده در صورتی که رییس بانک مرکزی چنین حرفی نزده، ضمن این که برای ما هیچ فرقی نمی‌کند وقتی صنعت رونق بگیرد یعنی صنعت ساختمان راه افتاده است.

گفتنی است؛ دنیای اقتصاد در صفحه مسکن و در تاریخ شنبه ۱۳/۷/۸۷ تحلیلی در زمینه اولویت‌های جدید بانک مرکزی ارائه کرد که در آن با توجه به تفاهم‌نامه هفته قبل رییس کل جدید بانک مرکزی و وزیر صنایع و معادن سه دلیل عمده را برای تمایل بانک مرکزی به همکاری بیشتر با صنعت در مقایسه با مسکن اعلام کرده بود: «اگر چه هنوز پرداخت ۷۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن مهر به رغم تاکید، اصرار و تذکر دولت به صورت جدی شروع نشده است اما چراغ سبز بانک مرکزی به بخش صنعت که سه‌شنبه گذشته روشن شد، حاکی از آن است که تردد وام بانکی از مسیر بانک‌ها به واحدهای تولیدی در روزهای آینده در حجم قابل توجهی شروع می‌شود .....»

۱۰۰هزار مسکن اجاره‌ای زیر ساخت

وزیر مسکن در پایان این گفت‌وگو درباره ساخت مسکن اجاره‌ای در کشور گفت: هم‌اکنون نزدیک به ۱۰۰هزار واحد اجاره‌داری ۵ساله زیر ساخت است، البته می‌دانید که چون این واحدها زودتر از مسکن مهر شروع به ساخت کردند، الان تعدادی از آنها رو به

اتمام است.