مالیات ظرف سه ماه سوداگری مسکن را کنترل می‌کند

دکتر محمد خوش‌چهره اقتصاددان و نماینده سابق مجلس در کمیسیون اقتصاد درباره طرح مالیاتی دولت برای کنترل سوداگری در بازار مسکن گفت: اگر مالیات در قالب بسته‌ای جامع و با در نظر گرفتن کلیه عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن به اجرا گذاشته شود، ظرف سه ماه می‌تواند سوداگری را در بازار مسکن کنترل کند. این کارشناس اقتصادی توجه دولت به بحث سوداگری را واجد ارزش دانست و گفت: اقدام مالیاتی باید به صورت یک بسته دیده شود.

دکتر محمد خوش‌چهره در گفت‌و‌گو با خبرگزاری برنا، در خصوص اعتقاد برخی افراد مبنی بر اثرات تورمی‌مالیات بر مصرف گفت:‌ اگر مالیات به صورت سیستمی‌و هدفمند دیده شود، تنها بر روی جریان سوداگری اثر خواهد گذاشت و با توجه به تجارب جهانی در این خصوص اگر اقدامات مالیاتی در کنار چند اقدام دیگر مانند افزایش عرضه صورت پذیرد در آن صورت نتیجه بخش خواهد داد.

وی بازار مسکن کشور را متاثر از بازار مسکن در تهران دانست و گفت: نقطه شروع بحث سوداگری در کلان شهر تهران بوده که خود این امر در مناطق شمالی مانند الهیه آغاز می‌شود و در این خصوص باید نقاط آغازین به طور ویژه دیده شود.

این استاد دانشگاه تهران در خصوص طرح مقابله با سوداگری افزود: تک‌نگری در این حوزه یک آفت است و دولت باید با کار کارشناسی و دیدی جامع به این موضوع بپردازد.

خوش‌چهره در خصوص مدت زمانی که این طرح می‌تواند بر روی بازار تاثیر بگذارد، گفت: در صورتی‌که بسته مالیاتی به صورت هدفمند و کارشناسی اعمال شود در مدت سه ماه می‌تواند سوداگری را کنترل کند.

وی ۹۸‌درصد متقاضیان بازار مسکن را مصرف‌کنندگان واقعی دانست و افزود: مصرف‌کنندگان واقعی از تغییر قیمت، سود نمی‌برند و در نتیجه افزایش قیمت به نفع اکثریت مردم نیست، بنابراین یک بسته مالیاتی هدفمند می‌تواند دو‌درصد باقیمانده را کنترل و بر روی بازار تاثیر مثبت بگذارد.

این کارشناس اقتصاد زمین و مسکن، مهار تورم به وسیله مبارزه با جریانات سوداگر را یک اقدام ضربتی دانست و گفت: سوداگری مانند یک سگ هار یا گرگ درنده است که در بازار زمین و مسکن افتاده است و متاسفانه دولت‌ها در طول سالیان گذشته نسبت به آن بی‌توجه می‌باشند.

وی افزود: ‌در صورتی که حقیقتا دولت به دنبال مبارزه با بحث سوداگری باشد ما آمادگی داریم که به کمک دولت آمده و بسته سیاستی خود را اعلام کنیم.

وی همچنین در خصوص طرح مباحثی مانند «سند الکترونیک» که بر مبنای آن برای هر ملک یک سند الکترونیک تعریف و تمامی‌اطلاعات آن در یک پایگاه اطلاعاتی ثبت می‌شود، گفت:‌ مطمئنا هر اطلاعاتی که به تصمیم‌گیری کمک کند، مورد تایید است. مسکن یک کالای مصرفی با دوام است بنابر این داشتن هر گونه اطلاعات در خصوص مالک، کاربری و ملک یا اطلاعات تکمیلی دیگر مانند محل سکونت واقعی هر فرد به برنامه ریزان کمک می‌کند.

خوش‌چهره ادامه داد: داشتن پایگاه اطلاعاتی زمین و مسکن در این خصوص لازم است؛ چراکه در صورت نداشتن اطلاعات یا نداشتن برنامه هدفمند، طرح مبارزه با سوداگری ناکارآمد می‌شود.