وزارت راه‌وشهرسازی: بنگاه‌های املاک حق تنظیم قرارداد پیش‌فروش مسکن‌مهر را ندارند

با تغییرات جدید، نفع حضور بنگاه‌ها در چیست؟ گروه مسکن- فرید قدیری: تفاهم‌نامه وزارت راه‌وشهرسازی با مشاوران‌املاک برای فروش ۳۰ هزار واحد مسکونی‌مهر از طریق بنگاه‌ها، ۳ روز به اجرا درآمد و حالا با دستور مسوولان این وزارتخانه، اصل تفاهم‌نامه با تغییرات اساسی مواجه شده است، طوری که با تدارک محدودیت‌های جدید برای مشاوران‌املاک، بعید به نظر می‌رسد دلالان بتوانند در فروش آنچه دولت ساخته، موثر واقع شوند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» مشاوران ‌املاک فعال در شهر تهران بنا بود طبق مجوز وزیر راه‌وشهرسازی در نقش کارگزار مسکن‌مهر، برای بخشی از واحدهای ساخته‌شده در شهر جدید پرند متقاضی واجد شرایط پیدا کنند به این شکل که به نمایندگی از دولت، ابتدا برای واحدهای ساخته‌شده در حاشیه تهران، بازاریابی کرده و در مرحله بعد، واجدشرایط بودن متقاضیان را راستی‌آزمایی کنند و در نهایت، با تنظیم قرارداد واگذاری، خانه‌ها را از انبوه‌ساز به متقاضی منتقل کنند.

اما این «ماموریت ممکن» که می‌توانست تحویل مسکن‌مهر و خانه‌دار کردن تهرانی‌های منتظر در صف واگذاری دولتی را سرعت دهد تنها چند روز پس از اجرا، تغییر اجباری پیدا کرده طوری که حالا مشاوران‌املاک حق دارند فقط و فقط، اسامی افرادی که برای مسکن‌مهر به آنها مراجعه می‌کنند را «روی کاغذ نوشته» و به مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی تحویل دهند تا همچون روال سابق، پروسه زمانبر واگذاری توسط خود دولت طی شود.

طرح اولیه کارگزاری مسکن‌مهر برای مشاوران‌املاک بعد از آن صادر شد که وزارت راه‌وشهرسازی به انبوه‌سازان مسکن‌مهر تضمین خرید ارائه کرده بود مبنی براینکه به محض تکمیل واحدها، متقاضی به آنها معرفی کند، اما در حال حاضر در معرفی متقاضی با مشکلاتی مواجه شده است و لذا مقرر شده بود مشاوران‌املاک که در جذب مشتری به مراتب با تجربه‌تر از دولت هستند، وارد میدان واگذاری‌ها شوند.

اما در شکل جدید کارگزاری مسکن‌مهر، نقش واقعی مشاوران‌املاک عملا ندید گرفته شده است طوری که وظیفه «اعلام اسامی افراد متقاضی» در حدی نیست که انگیزه کافی برای این صنف در ورود به بازار فروش مسکن‌مهر را ایجاد کند.

همچنین برای متقاضیان مسکن‌مهر در تهران نیز به صرفه نیست یکبار برای «اسم‌نویسی» به بنگاه مراجعه کنند و بار دیگر مجبور شوند به سازمان‌های دولتی برای «ثبت‌نام» رو بیاورند.

به این ترتیب با تغییراتی که در مسوولیت بنگاه‌های مسکن برای فروش مسکن‌مهر ایجاد شده، متقاضیان می‌توانند بدون مراجعه به بنگاه‌ها، مستقیم به شهرهای جدید اطراف تهران رفته و در آنجا کار ثبت‌نام را انجام دهند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» شرکت عمران شهرهای جدید - وابسته به وزارت راه‌وشهرسازی- روز گذشته و در پی ابلاغ هفته پیش «مجوز فروش مسکن‌مهر به بنگاه‌های املاک» اعلام کرد: مشاوران‌املاک برای کارگزاری مسکن‌مهر لازم است از هر گونه تشکیل پرونده پرهیز کنند و فقط باید ویژگی‌های این آپارتمان‌ها از نظر تعداد طبقه، مساحت و امکانات شامل آب، برق، گاز و تلفن و آسانسور را به افراد، توجیه و تفهیم کنند.

در این اطلاعیه تصریح شده است: مشاوران‌املاک در مناطق مختلف تهران در صورت مراجعه متقاضی مسکن‌مهر، باید مشخصات فردی متقاضیان را در فرم‌های مخصوص تکمیل کرده و فهرست افراد را به شرکت عمران شهرجدید پرند ارسال کنند تا مراحل اصلی ثبت‌نام توسط این شرکت انجام شود.

آن‌طور که شرکت عمران شهرهای جدید برای بنگاه‌های مسکن تعیین تکلیف کرده، مشاور‌ان‌املاک حق تنظیم قرارداد پیش‌خرید یا پیش‌فروش مسکن‌مهر برای متقاضیان را ندارند و در عین حال، مبلغی که برای حق‌کمیسیون بنگاهی‌ها بابت بازاریابی مسکن‌مهر تعیین شده نیز، نباید در داخل بنگاه و به صورت مستقیم از متقاضی اخذ شود، بلکه این مبلغ که ۴۰ هزار تومان تعیین شده، بعد از آنکه فرد متقاضی در شهر جدید پرند، مراحل ثبت‌نام را طی کرد، قابل پرداخت به مشاوران‌املاک خواهد بود.

گزارش «دنیای‌اقتصاد» در این باره حاکی است: مشاوران‌املاک تهران حداکثر تا پایان سال جاری، باید برای ۳۰ هزار واحد مسکونی‌مهر تکمیل شده در پرند، مشتری‌ واجد شرایط پیدا کنند و چنانچه در این طرح موفق شوند، کارگزاری سایر واحدهای در حال ساخت در این منطقه نیز به آنها واگذار خواهد شد.

روایت «ماموریت املاکی‌ها» از زبان وزیر

وزیر راه‌وشهرسازی که یک ماه پیش در شهر جدید پرند از ورود مشاوران‌املاک به بازار واگذاری واحدهای مسکونی‌مهر استقبال کرده بود و این اقدام را کمک به دولت برای تحویل سریع واحدها به متقاضیان اعلام کرد، دیروز به صراحت درباره اصل ماموریت بنگاهی‌ها در این طرح گفت: وظیفه‌ بنگاه‌های مسکن در مسکن‌مهر، اطلاع‌رسانی و راهنمایی به متقاضیان است. علی نیکزاد با تاکید بر اینکه این ماموریت فقط مختص شهر تهران است و مشاوران‌املاک سایر شهرهای کشور اجازه چنین کاری را ندارند، افزود: در تهران متقاضی مسکن‌مهر زیاد است و برای آنکه متقاضیان بتوانند از شرایط خرید مسکن‌مهر در شهر تهران مطلع شوند با اتحادیه املاک توافق شده است که بنگاه های معاملات املاک اطلاعات دقیق مسکن‌مهر در تهران را اخذ کنند و آنها را به منظور راهنمایی در اختیار متقاضیان قرار دهند. نیکزاد در گفت‌وگو با سایت اطلاع‌رسانی دولت تاکید کرد: ما فهرستی به بنگاه های املاک داده‌ایم که اطلاعات مربوط به مسکن مهر از جمله قیمت تمام شده، وضعیت مسکن مهر در آن منطقه و مبلغ آورده متقاضیان و زمان تحویل مشخص شده است و در صورتی که متقاضیان مسکن‌مهر خواستار مسکن مهر شدند بنگاه‌های املاک فقط مدارک لازم را از آنها دریافت می‌کنند، اما وظیفه ثبت‌نام کماکان با سازمان‌های وزارت راه‌وشهرسازی است.