آلاینده اصلی هوا در ۶ روز از ۱۹ روز سپری شده از تیرماه از جنس گاز « ازن» بود که به عنوان یک آلاینده ثانویه در روزهای بسیار گرم سال تحت‌تاثیر تابش آفتاب از تجزیه آلاینده‌‌‌های خروجی از سایر منابع نظیر خودروها و ترکیب آن با اکسیژن هوا تولید می‌شود. اما سهم ازن از ذرات معلق با قطر کوچک‌تر از ۱۰ میکرون (PM ۱۰) به مراتب کمتر بوده است. PM ۱۰ آلاینده‌‌‌ای است که حضور آن در جو نشات گرفته از حرکت بادهای حاوی گرد و غبار به سمت تهران است و در تیر ماه نیز آلاینده اصلی هوا یا آلاینده ثانویه - پس از ذرات معلق با قطر کوچک‌تر از ۵/ ۲ میکرون که آن هم در نیمه اول با سرمنشاء وزش باد توام با ریزگرد، آسمان تهران را کدر می‌کند - طی مدت ۱۰ روز، همین ذرات بوده است.

تهرانی‌‌‌ها در ۱۹ روز سپری شده از ابتدای تابستان تا روز گذشته در مجموع ۱۶ روز هوای ناسالم برای گروه‌‌‌های حساس با شاخص کیفیت هوای بین ۱۰۱ تا ۱۵۰، یک روز هوای ناسالم برای همه با شاخص ۱۵۱ تا ۲۰۰ و یک روز هم هوای بسیار ناسالم با شاخص بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ (۲۶۱ واحد) داشته‌اند.

کیفیت هوای تهران در بهار و تابستان امسال به شکلی رقم خورده که به نظر می‌رسد باید از ذرات معلق با منشأ طبیعی که حاصل وزش بادهای توام با گرد و خاک هستند، به عنوان دومین آلاینده اصلی تابستانی پس از ازن که مخصوص روزهای گرم است، یاد کرد؛ هرچند اگر بیلان آلودگی تیرماه مبنای قضاوت باشد، حداقل در شروع فصل گرم امسال، این ریزگردها هستند که آلاینده اصلی هوا بوده‌‌‌اند و ازن رتبه دوم را به لحاظ تعداد روزهای آلوده به خود اختصاص داده است.